Schakelt jouw iPhone vaak van WiFi naar mobiel netwerk?

iPhone-wifi-mobiel-netwerk
Wij weten wat je moet doen om jouw databundel te sparen.

Sinds de update naar iOS 12 heeft een aantal iPhones last van netwerkinstabiliteit. De iPhone verliest dan plotseling de verbinding met het WiFi-netwerk en schakelt over naar een 4G-verbinding. Dat is niet handig want zo kan je ongemerkt veel data verliezen. Ook wanneer je HomePod gebruikt besef je snel genoeg hoe vervelend dit probleem is. Het apparaat geeft dan namelijk direct een foutmelding. Soms blijft de HomePod de foutmelding herhalen tot je er dol van wordt.

Het is niet precies bekend hoeveel iPhones er last van hebben en hoe dit probleem veroorzaakt wordt. Apple weigert desgevraagd commentaar aan de site die het probleem ontdekte. Wel is er inmiddels een oplossing voorhanden en die delen we natuurlijk graag.

Voordat je aan de oplossing begint raden we je aan om een back-up te maken van jouw iPhone. Als je de verkeerde toets raakt zet je de telefoon namelijk direct terug in fabrieksinstellingen. Nadat je de back-up gemaakt hebt kun je twee dingen doen, het probleem oplossen voor 1 netwerk of het probleem permanent oplossen. We beginnen met de oplossing voor 1 netwerk.

Tijdelijke oplossing
Voor het herstellen van 1 WiFi-netwerk voer je de volgende stappen uit:

  • Kies ‘instellingen’, selecteer vervolgens ‘Wifi’ en druk op het ‘i’icoon in jouw scherm.
  • Selecteer vervolgens het netwerk dat problemen geeft en kies ‘vergeet netwerk’. Hierna zal de iPhone het wachtwoord voor dit netwerk verwijderen en niet meer automatisch aanmelden op dat netwerk.
  • Door het netwerk nu opnieuw te selecteren en het wachtwoord in te voeren heb je jouw stabiele WiFi-verbinding terug. Dit is echter geen permanente oplossing.

Permanente oplossing
Het is wel mogelijk om het probleem op een andere manier permanent op te lossen. Je volgt daarvoor, nadat je een back-up gemaakt hebt, de volgende stappen:

  • Kies op jouw iPhone voor ‘instellingen’ en vervolgens voor ‘algemeen’. Vervolgens kies je voor ‘stel opnieuw in’.
  • Je ziet dan drie groepen data die je opnieuw in kunt stellen. Kies ‘herstel netwerkinstellingen’.
  • Vervolgens moet je jouw pincode invullen (gezichtsherkenning of vingerafdruksensor gebruiken is niet voldoende). Zodra je dat gedaan hebt zie je in het rood nogmaals de optie ‘herstel netwerkinstellingen’. Wanneer je deze optie kiest zal de iPhone de netwerkinstellingen inderdaad vernieuwen en daarna opnieuw opstarten.
  • Zodra de telefoon opgestart is ga je terug naar ‘instellingen’ en kiest dan voor ‘wifi’ en het ‘i’ icoon. Selecteer vervolgens het netwerk of de netwerken die je wilt gebruiken en voer het bij het netwerk horende wachtwoord in. Je hebt vanaf dat moment weer stabiel WiFi.

Overigens is dit niet het eerste probleem met iOS 12. Mocht het probleem toch niet opgelost zijn na deze ingrepen kun je de iPhone als oorzaak van de instabiliteit uitsluiten. Wellicht moet je dan jouw router of de LED-lampen nader bekijken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *