Shockerend! Tevredenheid over iPhone daalt (lichtjes)

iPhone the best!
Jawel kinderen, het is echt zo! Amerikaanse consumenten zijn (iets) minder tevreden over hun iPhone, terwijl Samsung juist aan een opmars bezig is. Het begin van het einde? Of wordt de soep niet zo heet gegeten als hij wordt opgediend?

De nieuwste versie van de American Customer Satisfaction Index (ACSI) laat zien dat Amerikaanse consumenten (iets) minder tevreden zijn over hun iPhone. De gemiddelde score is namelijk gezakt van 83 naar 81, maar daarmee heeft Apple nog wel een ruime voorsprong op de concurrentie. Motorola zit op 77 en Samsung is opgeklommen tot 76.

Opvallend is wel dat Samsung ten opzichte van vorig jaar een forse verbetering laat zien van maar liefst 7 procentpunten. Ook Motorola zou, qua klanttevredenheid, nog een gevaar kunnen vormen als straks de mythische X Phone op de markt komt die samen met Google is ontwikkeld.

Uiteraard zijn dit soort onderzoekjes altijd maar momentopnames en verschilt de perceptie van kwaliteit ook nog eens sterk per land. Opvallend is ook dat consumenten vooral de beperkte capaciteit van accu’s als negatief punt zien bij moderne smartphone’s. (via: theacsi.org)

Hieronder kan je de resultaten van de verschillende merken met elkaar vergelijken. Klik erop voor een grotere tabel.

Klanttevredenheid mobiele telefoons

6 reacties

  1. Lol, “lichtjes”, “iets”, “iets”.

    Jah “minder tevreden” is een ruim begrip.. Gaat er meer stuk dan ze gehoopt/gedacht hadden? Is de opvolger van hun vorige iPhone een tegenvaller en hadden ze er meer van verwacht?
    Zien ze dat de concurrentie wel innoveert en Apple niet? Etc.

    In werkelijkheid zal dit getal (percentage) wel iets lager liggen want iPhone bezitters zijn meestal wel zeker van hunzelf en zullen niet snel toegeven dat het mobieltje wat ze jarenlang de hemel in hebben geprezen achteraf toch niet zo’n wonderlijk stukje metaal is..

  2. het moest er ooit eens van komen dat de ze voorbij de oogkleppen kijken.
    NFC komt meer en meer ter beschikking en dat onbreekt bij apple
    de randappartuur is superduur en ook een eigen lader, dus vrienden die een blackberry, nokia, samsung, lg, … hebben kunnen allemaal opladen via microUSB.

    • @the-budel-guy: Het is een beetje dubbel; altijd roepen dat je producten perfect zijn, hoe breng je dan naar buiten dat je product “verbeterd” is? iOS was jarenlang ongeslagen volgens velen als het ging om uiterlijk en gebruiksgemak. Nu komen ze met platte uiterlijk wat de concurrentie al jarenlang heeft.

      iPhone bezitters geven namelijk geen f*ck om specs dus verhalen als “sneller” en “betere camera” verkopen niet.

  3. Nou ik ben het er wel mee eens. Toen ik mijn iPhone 4S kocht stond er iOS 5.1. op. Hij werkte perfect. 7 maanden gebruikt.. niet één ding wat “gek” deed. En gebruik hem intensief. En toen begonnen de updates.. 5.1.1. naar 6.0 naar 6.1. naar 6.1.1. naar 6.1.2. naar 6.1.3. En het wordt steeds minder kwa stabiliteit. Dingen die ik nu ondervind (en ik doe NIETS anders als toen ik hem kocht)

    – Camera App crasht regelmatig.
    – Hotmail account haalt mail op als ik de App Store open.. raar..
    – Wekker gaat regelmatig af (zoals ingesteld) maar geeft dan geen geluid.
    – Wekker via de slider uitzetten geeft soms een hard geluid soms een zacht geluid.
    – Soms wordt de iPhone plotseling heet en dan is in 3 uur de batterij leeg.
    – Dan moet ik hem resetten en is het weer normaal.
    – Batterij duur is minder geworden. Kon eerst 24 uur met een lading, nu max 12 tot 14 uur. Ik nuanceer dat wel.. iPhone is nu anderhalf jaar oud dus batterij wordt ook ouder.. maar toch..

    Dus al met al is mijn “user-experience” er niet beter op geworden. Plus het feit dat Apple met de ene update na de andere komt om bug op bug te fixen.. ik ben er niet enthousiaster van geworden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *