Schoolkinderen krijgen les in appen op de fiets

Al muziek luisterend met je telefoon spelen. Goed bezig m'n jong
Het is een grote ergernis voor de hedendaagse automobilist. Kids turend naar een schermpje terwijl ze slingerend over de weg manoeuvreren. Tijd voor wat bijscholing, vindt Veilig Verkeer Nederland.

Met een nieuwe campagne trekt de organisatie langs de basisscholen om kinderen alert te maken van de gevaren rondom appen, muziek luisteren of bellen. Zaken die afleiden en tot gevaarlijke situaties kunnen leiden in het verkeer.

De verkeerslessen worden afgenomen onder scholieren uit de groepen zeven en acht, voordat ze in grote getale met bepakte rugzakjes naar het voortgezet onderwijs fietsen. Ook helpt het dat jonge kinderen nog willen luisteren naar een dergelijke campagne, voordat ze verziekt worden op het schoolplein van de middelbare school en het eerste gedraaide sjekkie een feit is.

Met de actie hoopt VVN het aantal verkeersongelukken terug te dringen. Momenteel is afleiding één van de hoofdoorzaken die honderden gewonden en tientallen doden met zich meebrengen.

Nog geen reacties

  1. ik begrijp dat de prio’s bij de politie anders liggen. maar ga hier nou eens een uurtje op controleren elke week, op willekeurige plekken en ochtenden. gewoon dikke boete uitschrijven die door paps en mams betaald kan worden…..

      • @arnodk: klopt, maar als je al append op een kruispunt af fietst dan kan je zeer zeker beboet worden. Artikel 5 van de wegenverkeerswet. je hebt je ogen niet op het overige verkeer gericht –> boete.

        op een kaarsrecht gescheiden fietspad zonder zijwegen voor een paar honderd meter heb ik er geen moeite mee dat mensen append op de fiets zitten.. maar ze appen in centrum rotterdam nog tijdens de spits… :-/

      • @arnodk: Inderdaad… niet verboden en alleen strafbaar onder artikel 5. Want het zou “niet controleerbaar zijn”. Wat natuurlijk bullshit is, want voor automobilisten is het wel strafbaar. Blijkbaar is het makkelijker te controleren of een automobilist in zijn auto een telefoon in zijn handen heeft (met die hele auto er omheen) dan een fietser waar elke halve blinde het nog op een kilometer afstand kan zien. Waarschijnlijk is “het is moeilijker geld van ze af te troggelen” een betere verklaring waarom het voor fietsers niet strafbaar is gemaakt.

      • @arnodk: Zelfs al was het verboden, dan nog zou de kans op handhaving zo klein zijn dat dat nauwelijks effect heeft. Dan komt het namelijk in het rijtje
        – fietsen zonder licht
        – fietsen door rood
        – fietsen zonder handen aan het stuur
        – fietsen tegen het verkeer in
        – fietsen met z’n vieren naast elkaar
        – fietsen met ’n slok op
        – fietsen over de stoep
        en nog zo een paar overtredingen die alleen gehandhaafd worden als er een gerichte actie gestart wordt, of als een individuele agent z’n bonnenquotum nog niet gehaald heeft.

  2. Nee joh… er komt straks gewoon regelgeving die de fietsers in het gelijk stelt bij een ongeluk… hebben ze eerder ook al gedaan met andere verkeersregels waarbij de schuld nu altijd bij de automobilist komt te liggen tenzij er opzet in het spel is.

    • @kees66: schuld =/= verantwoordelijkheid. Maar ik snap je punt. Iets wat inderdaad belachelijk is. Iets wat neerkomt op: “de automobilist had beter uit moeten kijken en moeten anticiperen”…iets wat steeds lastiger wordt met de huidige generatie automobielen waar een hele cologne fietsers zich achter zowel de A- als C-stijlen kan verschuilen…

  3. @rnej: “dikke boete”, op basis waarvan dan?

    Misschien als een fietser dan geen richting aangeeft, kost 35 euro.
    Veroorzaken van gevaar of hinder, dat is lastig te bewijzen en er is geen standaard boete voor. Als je dat allemaal voor wilt laten komen, kost dat m.i. ook meer dan het oplevert.

    Ik snap je punt, maar vrees dat het niet eenvoudig is hier goede wetgeving op te maken. (mag een mp3-speler bedienen wel, of een fietsnavigatiesysteem bedienen, ijsje eten, drinken uit je bidon?)

  4. Ik zit ook soms append op de fiets hoor, maar doe dat alleen als de situatie het toe laat, bijvoorbeeld als ik alleen fiets op een fietspad dat ik goed ken, maar ik ga niet fietsend appen op een plek waar het hartstikke druk is of als ik de plek niet ken. Beetje hetzelfde als te hard rijden op plekken waarvan je weet dat er daar geen camera’s staan, mag ook niet maar men doet het toch.

  5. Ach Nederland houd er al jaren eigen regels op na als het om de verkeer veiligheid gaat.
    In heel veel landen om ons heen is het gewoon verboden om met je telefoon te spelen tijdens het fietsen.
    Je mag tenslotte ook niet dronken op een fiets rijden, spelen met je telefoon vertoont een overeenkomend fietsgedrag.
    Om nog maar te zwijgen van al die fietsers met zo’n belachelijk grote koptelefoon op en muziek op standje 100, ze horen niets en bewegen zich als een kip zonder kop door het verkeer.

  6. Tja, als ik kijk hoe wij fietsten vroeger was dat ook levensgevaarlijk. Discman op vol volume en met 25 tot 30 kilometer per uur tussen de auto’s door (met groepen van tot wel 100 fietsers). Want auto’s hebben een gaspedaal dus voor auto’s kost het geen moeite om te vertragen en weer te versnellen. Dus auto’s remmen maar af. Aldus de 14 jarige ik.

    Wel goed dat ze proberen de kinderen wat meer bewust te maken van de gevaren maar ik ben bang dat het weinig zal helpen.

  7. Simpel.
    Zet op kruispunten een gast neer met een scheepstoeter.
    Zodra de appende fietser langskomt, laat me toeteren. De gene die m al gezien heeft, schikt niet.
    De appende sukkel schikt wel, valt, en leert er van.

  8. Och we weten het toch zo langzamerhand wel, er worden generaties mensen gekweekt die totaal geen eigen verantwoordelijkheid meer nemen als verkeersdeelnemer.

    En volgens mij dreunt dat verder door dan alleen het verkeer.

    Maar we kunnen er weinig mee als de regelgevers er anders over denken.

    Enig lichtpuntje zijn de bus chauffeurs en tram bestuurders, die lopen nu te klagen dat ze per dag soms wel veertig !!!! keer op de rem moeten trappen omdat één of andere wous diep in zijn schermpje kijkend oversteekt zonder achting te slaan op de rest van de wereld.

    Het wordt hoog tijd dat fietsers hier te lande niet meer zo gepamperd worden maar een stuk verantwoordelijkheid krijgen en nemen !

    Naar welk land word ik nu weer verbannen door de correcte mensch ?

    Italië ?
    Georgië ?
    Slovenië (graag zelfs) !

  9. Het verbaast mij altijd hoe lang mensen op hun scherm kijken, ik heb altijd de neiging om na elk getypt woordje even voor me te kijken, dat geeft misschien al aan hoe weinig ik zie, laat staan anderen die nooit opkijken

  10. Mensen onder de 16 zijn kinderen. Die hebben per definitie weinig verantwoordelijkheidsgevoel en denken onsterfelijk te zijn. Als ze stofzuigen kun je dat vaak zelf nog even overdoen, en ze kunnen niet autorijden want ze hebben ze geen rijbewijs. Dat zijn allemaal dingen die ze nog moeten leren.

    Daar kunnen we als “correcte mensch” wel over gaan snuiven en foeteren, maar dit was rond de geboorte van Jezus al zo, ik durf te wedden dat mensen rond de dorpspomp klaagden over “de jongeren van tegenwoordig”.

    Jongeren blijven hetzelfde, ouderen ook. Grote delen van de bevolking worden als ze oud worden zuur (zie de voorbeelden hierboven) en eisen strenge straffen voor relatief kleine vergrijpen en gedragingen.

    Neem je verantwoordelijkheid als volwassen automobilist met een rijbewijs. Een fietser die een ongeluk veroorzaakt heeft vooral zichzelf ermee. Een automobilist die wordt aangereden door een fietser heeft daar naar alle waarschijnlijkheid fysiek geen last van. Ja kut qua verzekering en de kras op je auto, maar dat is het dan meestal ook wel.

    Stop met zeuren dus.

    • @pomoek: dus we moeten de fietsers dan maar alle rechten geven? Schaf dan verkeersregels maar helemaal af en bestraft altijd de zwaarste/minst kwetsbare.

      Dat het kinderen zijn betekent niet dat ze niet opgevoed moeten worden of gestraft moeten worden als ze iets verkeerd doen. Niet die zware straffen die de zure ouderen eisen voor lichte misdragingen maar wel straf. Dat is immers de manier om van kinderen volwassenen te maken.

      • @lekbak: Nee dat zeg ik niet. Ik spreek jullie als automobilist aan op je verantwoordelijkheid. Het verkeer anno nu is echt veranderd in vergelijking met 15 jaar geleden. Auto’s zijn nu cocoon’s waarin automobilisten afgesloten van de wereld in rondrijden en vaak niet in de gaten hebben hoe hard ze gaan. 50km/h door een 30km/h zone is echt kneiterhard. Dat is echt levensgevaarlijk voor fietsende kinderen, die maken geen schijn van kans als ze worden geraakt. Verkeersinzicht is denk ik 90% ervaring, en dat krijg je door veel in het verkeer door te brengen. Kinderen hebben die ervaring niet. Dat kun je ze niet kwalijk nemen. Dat ze ook nog stomme dingen doen eigenlijk ook niet. Dat heeft niets met opvoeden te maken. Kinderen zijn gewoon jong. En dat betekend dat je daar als volwassene rekening mee moet houden.

        Als je dit als volwassene niet wil doen dan ben je zelf eigenlijk ook maar een kind.

        • @pomoek: je hoeft het kinderen niet kwalijk te nemen om ze ervoor op hun flikker te geven. Er is gewoon geen excuus om appen op de fiets toe te laten of om het niet te bestraffen. Als je nu niks doet omdat kinderen niet beter weten zullen ze ook nooit beter weten. Dat is het hele idee achter opvoeden immers.

          Overigens dient een automobilist altijd rekening te houden met fietsers, lijkt me logisch en staat hier ook niet ter discussie.

  11. Je gaat wel anders piepen als je zo’n wezenloze fietser dood rijd, daar heb je waarschijnlijk de rest van je leven de gevolgen van, normaal gesproken dan.
    Er zijn er natuurlijk ook genoeg op deze wereld die het af doen met “jammer dan”.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *