Slechts 2% Nederlanders wil een smartwatch kopen

Slechts 2% Nederlanders geïnteresseerd in smartwatch
Slim klokje om de pols? ‘Meh’, aldus het overgrote deel van Nederland.

Deloitte zet in het onlangs gepubliceerde Global Mobile Consumer Survey 2013 uiteen wat consumenten volgend jaar aan mobiele gadgets zullen kopen. Althans, wat ze verwachten dat wij gaan kopen aan de hand van een onderzoek onder 2.009 respondenten. In 2012 werden er 2,3 miljoen smartphones verkocht, een aantal dat vorig jaar naar 2,6 miljoen steeg. Daarmee is Nederland goed ‘gedekt’ qua smartphonebezit, maar toch wordt verwacht dat de iPhones (aandeel: 21%), Samsungs (aandeel: 45%) en Nokia Lumia’s (aandeel: 5%) volgend jaar weer gretig over de toonbank zullen vliegen.

Van alle mobiele gadgets staat de smartphone bovenaan met 15%, gevolgd door de laptop (12%), tablet van normaal formaat (11%) en de reguliere telefoon, ook wel ‘feature phone’ genoemd, met 10%.

Opvallend is dat de zogenaamde wearable computing stijf onderaan staat, ondanks dat het dé innovatie van 2014 moet worden. Zowel de smartwatch, het fitnesshorloge als de smart glasses (Google Glass) noteren nog maar 2%. Dit komt volgens Deloitte door de beperkte beschikbaarheid en bekendheid van deze apparaten. Iets dat in de loop van 2014 ongetwijfeld nog zal veranderen.

6 reacties

  1. Er zijn volgens CBS 11,8 miljoen Nederlanders boven de 15. Als daarvan 2% een smartwatch aanschaft, dan zit je op zo’n 235.000 klokkies, alleen in ons kikkerlandje. Dat lijkt me toch geen heel oninteressante markt, zeker als blijkt dat de life cycle van zo’n ding niet zo lang is.

  2. Als ik continu mail/whatsapp/Facebook/ Twitter notificaties zou willen zien, leek een smartwatch me heel handig. Ik zie gewoon niet wat je nog meer met zo’n klein schermpje zou kunnen doen. Mail er op lezen of apparata bezoeken gaat niet, dus het lijkt me niets.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *