Slimme koplamp voorkomt ongelukken en verbetert zicht

Smart-Headlight-2.0
Deze slimme koplamp met één miljoen LED-lampjes moet het zicht verbeteren op de weg, terwijl het geen tegenliggers verblindt.

De enorme hoeveelheid ledjes in de Smart Headlight 2.0 kunnen individueel worden geactiveerd, zodat er tal van mogelijkheden zijn om het licht perfect af te stellen. Een spiegelsysteem in de lamp richt de lichtstraal van de koplamp de goede kant op, maar kan het ook blokkeren. Handig als er een tegenligger aankomt, wat de lamp kan zien door een ingebouwde camera.

Onderzoekers van de Amerikaanse Carnegie-Mellon universiteit bedachten de Smart Headlight 2.0 (PDF) en geven hevige sneeuwval, tegenliggers en andere weersomstandigheden als voorbeeld om de voordelen van de lamp aan te tonen. De slimme koplamp zou zo snel zijn, dat het licht tussen sneeuwvlokken door kan schijnen, zodat de vlokken geen licht reflecteren. Dit komt de zichtbaarheid van de bestuurder natuurlijk ten goede.

Smart-Headlight-tegenliggers

Prototype
Omdat het hier nog om een prototype gaat, is de slimme lamp nog niet voor alle auto’s geschikt. Bovendien is de lamp nog veel te groot, omdat er gebruik is gemaakt van reeds bestaande onderdelen. De processor is een Core i7 van Intel, de beeldprocessor van Texas Instruments en de camera is van Basler. Dankzij deze snelle hardware kunnen zowel de richting als de intensiteit van het licht binnen 1ms tot 2,5ms aangepast worden.

Het onderzoeksteam hoopt dat ze de Smart Headlight 2.0 klein genoeg kunnen maken om als een alternatief voor de standaard koplamp te gelden. Hierdoor hopen ze uiteraard dat autofabrikanten hun uitvinding oppakken. Met Ford als één van de sponsoren lijkt dat een redelijk veilige aanname.

Volvo en Audi
Volvo en Audi hebben al een soortgelijk systeem, al gaat deze slimme koplamp op technisch vlak weer een stuk verder. Zo maakt Volvo het rijden in het donker veiliger door adaptief grootlicht, dat zich ook aanpast aan de situatie. Het feit dat de lampen zich aanpassen aan tegenliggers is dus niet nieuw, maar als de Smart Headlight 2.0 daadwerkelijk zo slim is, dan kan dit wel op een snellere, effectievere manier worden gedaan.

6 reacties

  1. Ik las het ook al op tweakers, helaas was dat stuk niet door een autokenner geschreven. Dat artikel sprak alleen maar over toepassingen die bij Audi al in serieproductie zitten. Nu begrijp ik dat dit systeem weer een stap verder gaat dan de huidige adaptieve koplampen, een goede ontwikkeling!

    • @bierbuik: @bierbuik: Zal gerust eerst in hele dure auto’s met parkeersystemen gebruikt gaan worden. Dus no worries… Die stoppen automatisch voor je het paaltje geraakt hebt…

    • @bierbuik: Een koplamp tegen een paaltje kost mij nu ook al geen 20/30 euro meer hoor. Lens vervangen: 80e. Complete unit: 300e. Laat staan dat de ophangpunten en dergelijke ook nog gerepareerd moeten worden. En dan heb ik al een auto van 10 jaar oud 😉

    • @bierbuik: nee hoor. LEDjes zijn niet zo duur. Wat het duur maakt is de camera (maar die gaat achter de voorruit en wordt ook gebruikt voor andere systemen) en de rekenhardware (dikke computer) en de software (wij automotive software ingenieurs willen ook een dikke boterham). Verkijk je niet op de meerprijs die de premium fabrikanten vragen voor LED koplampen. Die zijn vooral duur omdat het nieuwe techniek is, niet omdat de kostprijs hoog is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *