Smartphonegebruik in de auto steeds grotere ergernis

We irriteren ons behoorlijk aan smartphonegebruikers in het verkeer
We ergeren ons steeds vaker aan automobilisten die hun smartphone gebruiken achter het stuur, zo blijkt uit de nieuwste editie van het Nationale Automobilisten Onderzoek.

Smartphonegebruik in de auto haalde nog nooit de top tien van grootste ergernissen, maar komt dit jaar binnen op de achtste plaats. Uit het onderzoek blijkt dat vooral vrouwen en ouderen (55-69 jaar) zich aan smartphone-gebruikers irriteren. De opkomst als ergernis is overigens niet verwonderlijk, want ondanks allerlei campagnes lijken steeds meer mensen de smartphone er regelmatig bij te pakken achter het stuur. Vorig jaar deed 5 procent van de ondervraagden dat regelmatig, inmiddels is dat 9 procent.

Andere ergernissen
Smartphonegebruik achter het stuur staat op de achtste plaats, dus er zijn 7 dingen waar we een nog grotere hekel aan hebben. Bumperkleven (1), agressief rijgedrag (2) en rijden met alcohol of drugs (3) staan ook dit jaar op het ergernissenpodium. ‘Nieuwe’ ergernissen zijn mensen die te langzaam rijden of afval uit hun raampje kieperen.

Top 10 ergernissen in het verkeer 2015

De 10 grootste ergernissen in het verkeer

Nog geen reacties

    • @pesu: inderdaad, onnodig links rijden zou op 1 moeten staan. Op wegen waar je130 mag zie je langzaam wat meer discipline ontstaan op dat vlak, omdat de ‘je mag hier maar 100 dus ik laat je er niet langs’ rijders weten dat ze moeten optiefen naar rechts en vaak niet het geld hebben om harder te rijden

  1. Waar ik me ook dood aan erger: mensen die ver onder het snelheidslimiet rijden en vervolgens vol op het gas gaan wanneer je ze laat merken dat ze het overige verkeer hinderen

  2. Mijn nr 1 is als volgt: Ik rij vorige week op de A2 (5baansstuk bij Utrecht). Uiterst links rijdt al een tijdje een rode C1 met een whatsappend meisje achter het stuur. Ze rijdt al even onnodig links maar dankzij 5 banen is er zat ruimte om er rechts langs te gaan. De auto’s voor mij waren het zat en gingen er rechts voorbij. Midden in die inhaalactie besluit het meisje ineens dat ze er bij Vinkeveen af moet. Die afslag wordt 1500m lang aangegeven. Zij ziet het pas op het allerlaatste moment en snijdt in 1 ruk 5(!!) rijbanen over om de afslag nog te halen. Ramt daarbij bijna 3 banen verkeer de vangrail in. Hele snelweg vol in de ankers om haar te ontwijken. Zij was totaal niet onder de indruk. Op de afrit had ze de telefoon alweer voor dr duffe gezicht. En dat meerdere rijbanen over vliegen om de afslag nog te halen, de tering wat is dat irritant. Lui die de hele weg onnodig links rijden om vervolgens een hele snelweg af te snijden om de afrit nog te halen. Ik zie dat regelmatig op een haar na fout gaan. Want vele doen het ook bij truckers. Gauw er nog even tussendoor.

    • @E34M5Touring: met andere woorden. Je grootste ergernis is de telefoon…

      Overigens mogen ze wat mij betreft telefoongebruik in de auto veel zwaarder straffen. Op drugs en drank na kan ik echt niks bedenken met zoveel potentie voor ongelukken. Meer blauw op de weg ipv in de berm en daar harder tegen optreden.

        • @rijnooit: ik rij nu een jaar of 3 motor en de eerste keer dat ik door de file reed ben ik me helemaal kapot geschrokken. Nooit gedacht dat zoveel mensen op de telefoon zitten te kijken. Dat aantal is de laatste tijd trouwens heel erg gestegen. Vooral als er geen file staat.

      • @lekbak: of z’n grootste ergenis zijn incompetente vrouwelijke bestuurders. In een keer 5 banen oversteken kan ook gewoon niet. Ik ben zelf nog relatief jong en ik moet zeggen dat ik het idee krijg dat ongeveer de helft van de jonge vrouwelijke bestuurders geen fuck geeft om hun eigen leven, maar alleen om hun digitale ‘social’ leven en dat alles daarvoor moet wijken. Met als gevolg dat hun rijgedrag, in elk opzicht, dramatisch is.

        *excuus voor de matige zinsopbouw*

      • @lekbak: ik vraag me af of er een correlatie(lees: verband) bestaat tussen de trajectcontrole en mensen die op de telefoon zitten. Persoonlijk valt het mij op dat gedurende het stuk 100km/u trajectcontrole, heel veel mensen daar op de telefoon zitten. Wat ik ansich wel weer kan begrijpen, gezien elkaar inhalen met 1km/u verschil niet bepaald leuk autorijden is.

  3. Op het laatste moment invoegen/ritsen is gewoon zoals het hoort. Zo heeft de rij waar je in moet voegen tijd om ruimte te maken voor de invoeger/ritser. Maar elkaar een beetje ruimte geven is natuurlijk uit de mode.

    Als mensen zich wat minder (of gewoon helemaal niet, het heeft namelijk geen toegevoegde waarde) aan anderen storen (dit leer ik mijn klanten altijd in de rijles), verloopt je reis door het verkeer een stuk relaxter. En als je relaxt bent in de auto heb je ook meer tijd om veilig te rijden.

      • @mikkeloentje:
        Onbekend met de borden GEEF DE RITSER DE RUIMTE?

        Altijd lachen, die kinderen die het beter weten dan dan de rijinstricteur, of is het gewoon dat je niet kan lezen wat er op die borden staat?
        In het laatste geval adviseer ik je een OV kaart.

      • @mikkeloentje:

        Zodra een medeweggebruiker de zelfde snelheid heeft en jij laat hem er willens en wetens niet tussen omdat jij je aan die regel houd dan ben je meer fout dan diegene die aan het invoegen is. Je kan ook een beetje vooruit kijken naar het invoegende verkeer en dan alvast ruimte maken om de bestuurder er gewoon tussen te laten. Makkelijk hè een beetje sociaal rijgedrag?

    • @azenomei: Die situatie die jij schetst is als jouw baan ophoudt en je dus moet invoegen en dat op het laatste moment doet. Dat is een regel en dat mag. Op het randje van netjes, maar ok.
      Je hebt ook van die gevallen dat jouw weg in 2 gelijke wegen gaat. Dus niet een afrit, maar ene splitsing. Rechts staat vast. Rechts staat elke dag vast en ook voor goed 10 minuten voordat je bij de splitsing komt. Links is vrij. Zijn er dus genoeg mensen die links vrolijk langs de hele rij rijden en dan precies voordat de splitsing komt rustig hun auto stil zetten links, met hun knipperlicht aan en wachten totdat ze er rechts in kunnen. Dat noem ik uitermate asociaal. Dat is van dat ‘ik leef voor mn eigen’ volk.
      Met dat soort volk wordt het leven en het land ook niet beter en ze zijn er in alle lagen van de bevolking!

      • @gregorius: Ik rijd er dan ook altijd lekker links voorbij, maar zet hem nooit stil op de linkerbaan. Er is altijd wel iemand die op zijn telefoon zit en niet ziet dat het verkeer weer een stukje rijdt. Daar maak ik dan dankbaar gebruik van 🙂

        OT: Verder heb ik een hekel aan mensen die 300m voor het echte ritsen, heel die baan op gaan houden omdat hij/zij vindt dat mensen hier maar al lekker moeten gaan ritsen. Gelijk rijbewijs inleveren.

        • @gillesvda:

          Klopt!! Echter is dit de theoretische benadering. Die benadering is namelijk geheel afhankelijk van punt 3 onder het kopje “Ritsen, hoe doe je dat”.

          Ik citeer:
          3. Voertuigen op aanliggende strook maken vrijwillig ruimte om invoegend voertuig tussen te laten.

          Het woord “vrijwillig” is hierin allesbepalend. Er zijn helaas teveel bestuurders die denken dat ze het recht op die plek hebben en die ook hanteren en het invoegend verkeer dus niet tussen laten.

          Daarom is het gewoon handiger om als invoegend verkeer goed vooruit te kijken, een plek te zoeken waar je kan invoegen en de actie dan ook zo vroeg mogelijk uit te voeren om erger te voorkomen.

          Helaas is niet iedereen bij machte om sociaal autorijden als iets vanzelfsprekends te ervaren.

          • @rhellema: klopt inderdaad. Ritsen is om en om samenvoegen, geef elkaar de ruimte. Gelijk er tussen willen drukken aan het begin van de strook gebeurt meestal met een groot snelheidsverschil , terwijl je als je even mee op rijdt, dit verschil weghaalt. Dan hoeft niemand echt te remmen. Ik zie dagelijks opstoppingen ontstaan ( N470) omdat men gewoon het beschikbare asfalt niet wil gebruiken en iedereen bovenop de rem gaat staan om er direct tussen te kunnen.

        • @mashell: De vrije rijstrook in mijn voorbeeld is voor het doorgaande verkeer naar links. Mensen gebruiken deze om naar rechts te gaan, gaan op het einde stil staan om dan proberen in de rijstrook rechts te komen. Gevolg, alle mensen die naar links willen, moeten ook wachten totdat iemand van recht (die dus netjes 10 – 20 minuten (of langer) hebben gewacht) hem er tussen laat.
          Dat noem ik inderdaad asociaal.

      • @gregorius: Dat wat jij omschrijft is ook geen invoegen/ritsen. Zodra je bij een afslag/kruising/splitsing bij het weggedeelte met de pijlen bent aangekomen, mag je niet meer van baan verwisselen. Maar de handhaving daarvan ligt bij de politie en niet bij de chagrijnige bestuurder die het vreselijk vind dat er iemand nog even voor hem in de rij gaat staan. Het simpele feit blijft dat mensen zich overal aan ergeren, maar het gedrag zelf ook doodleuk doen als het ze uitkomt. Nummer 1 en 2 zijn mensen die eigen rechtertje spelen naar mensen die nummer 1 t/m 10 doen. Ga eens relaxt in de auto stappen en heb geen haast, dan stoor je je ook minder aan de rest van het verkeer.

    • @azenomei:
      Ritsen op het laatste moment vertraagt de boel enorm omdat de kans om met redelijke snelheid een invoegplek te vinden enorm afneemt naarmate de invoegende strook steeds verder eindigt en de invoeger gedwongen wordt te remmen.

      • @super: daarom heb je vanaf het bord “ritsen vanaf hier” nog wel een paar meter om soepel in te voegen. Vanaf daar maak ik de gekozen plek waar ik tussen ga bekend door mijn knipperlicht en doe er helemaal tot het einde over om tussen te gaan. Want de heilige regel is: blijven rollen.

  4. Te langzaam is inderdaad heel irritant. Dan moet je er achter gaan hangen en haal je ze uiteindelijk in om er 5 minuten later achter te komen dat ze jou weer gaan inhalen… Consitentie, zou een hoop files schelen denk ik.

      • @freshlife: Dat is op zich niet zo erg. Als ik geen zin heb om vlot te rijden dan rijdt ik zelf standaard consistent 110. Maar als ik dan iemand moet inhalen, dan ga ik niet iedereen op de linkerbaan ophouden door achterlijk 110 op die linkerbaan te blijven rijden en met minimaal verschil in te halen. Maar dan trek ik hem vlot door tot 120/130/140 (ligt eraan wat nodig is) om andere mensen niet in de weg te zitten en om zo snel en veilig mogelijk weer terug naar de rechterbaan te kunnen, alwaar ik de auto weer rustig naar 110 laat afzakken.

        Als ik zelf vlotter rijdt (wat ik ook vaak genoeg doe), heb ik namelijk het liefst dat mensen die langzamer rijden ook op die manier inhalen. Langzaam inhalen is immers een combinatie van twee van de punten die op de lijst staan: onnodig links rijden en te langzaam rijden.

  5. Vieze ordinaire honden die afval (bananenschil of appelklokhuis boeit niet) zonder schaamte het raampje uitflikkeren zijn GEEN mensen!!

  6. Vorige week dood geirriteerd op de a1 ter hoogte van holten daar heb je een stuk 3 baans wat naar 2 gaat normale spits geen of max 5 minuten vertraging.
    Maar de snelweg ws vol met duitsers en duitsers kunnen absoluut niet ritsen rijden allemaal door tot aan het verdrijvingsvak om daarna met zijn allen proberen te ritsen wat doen wij nederlanders eij laten ze er niet tussen als gevolg 20 minuten file laat ik 5 auto’s er tussen komt er een nederlander in een muesli diesel naast me rijden die de middelvinger opsteekt.

    Heeft dan niemand meer begrip en geduld voor elkaar?

      • @ramon: Ik bedoelde eigenlijk die vraag richting de wetgever, die dingen zijn namelijk een gevaar voor zichzelf en voor anderen. Dat de regels voor die dingen aangeven dat ze daar mogen rijden begrijp ik niet. Zeker niet omdat de regels er voor de veiligheid zijn.

  7. Grappig dat de onnodig links rijders zich zo irriteren aan de bumper klevers en andersom! Dit probleem is overigens makkelijk op te lossen door NIET ONNODIG LINKS TE RIJDEN. Als iedereen na het inhalen gewoon weer netjes naar rechts gaat rijdt niemand meer onnodig links en is het probleem van bumperkleven ook meteen opgelost. Andersom werkt dat niet. Het, enige, positieve effect van bumperkleven is dat de onnodige links rijders, voor zover ze gebruik maken van achteruitkijkspiegels, soms ook echt naar rechts gaan.

    Sorry, maandag ochtend, vandaar.

  8. Nummertje 6 staat bij mij zo’n beetje op nummer 1. Nummer 3 en 8 vind ik niet zozeer irritant maar gewoon erg. De rest erger ik me wel aan maar kan ik ook prima mee leven.

  9. Op nr bij mij is met je telefoon achter het stuur! Echt wat mij betreft mag het rijbewijs ingenomen worden! Net als met drank en drugs op. Dan heb je geen verantwoordelijk en ben je niet rijbewijs waardig!

  10. Dus als we “Geen richting aangeven” (21%), “Onnodig links rijden” (16%), “Te langzaam rijden” (16%) en “Zondagsrijders” (12%) bij elkaar optellen kom je op 65% wat daarmee op nummer 1 komt te staan als we dit benoemen als “Ongeschikt om aan het verkeer deel te nemen”.

    Dit verklaart dan gelijk dat bumperkleven en agressief rijden hoog scoren als de groep ondervraagden zich vooral in de categorie “Ongeschikt om aan het verkeer deel te nemen” valt….. Zij zullen vanuit hun eigen perspectief hebben geantwoord.

  11. Nummer 1, 2 en 4 zijn het domein van de Audi rijder, kunnen we dan niet gewoon het beestje bij de naam noemen en de audi rijder als ergernis nummer 1 op het lijstje plempen.
    Op 2 komt dan de vrouw, ook bekend als de bellende zondagsrijder….

    • @jrk68: Verklaar je nader, want dit is gewoon een domme reactie. Zodra het over audi gaat heb je geen goed woord over. Als het over max gaat, is iedereen die minder lof spreekt dan jij over max iemand die nergens verstand van heeft. Hoe voelt het om een hypocriet te zijn?

        • @jrk68: Uitstekend voorbeeld van iemand die denkt dat die altijd gelijk heeft, en ook altijd in dat waanbeeld blijft geloven door zijn eigen lovende woorden over zichzelf. Mooi man.

          Waar blijft je argumentatie bij je standpunten? Tot nu toe heb ik alleen jou nog horen (eigenlijk zien) zeggen dat jij gelijk hebt (Nu zullen er wel wat BMW petjes zeggen dat dat ook zo is, maar kom eens met een goed onderzoek). Lijkt me nou niet echt een betrouwbare bron. (Nu zal jij natuurlijk weer gaan vertellen dat jij wel een betrouwbare bron bent, want jij prijst jezelf wel vaker de hemel in).

          Mijn ervaring leert dat niet alleen audi rijders goed zijn in nummer 1/2/4 maar dat elke leaserijder hier wel een handje van heeft. Dus ook BMW/Mercedes/alle andere hybride auto’s die vaak voor de bijtelling gereden worden.

          Prettige dag verder.

    • @jrk68: Klopt als een bus. Ik rij met een Audi A6 en via de hud krijg ik continue aanmaningen om harder en dichter te rijden. Pinkers werken niet zodra het gas aangeraakt wordt.
      Bij voorliggers gaan standaard de grootlichten aan. Zelf hoef ik enkel maar wat bij te sturen als ik opkijk van mijn ultragrote gouden iphone.
      *flamesuit on*

  12. Ook irritant, mensen die achterop je bumper duwen terwijl je de maximum snelheid gewoon rijd (bv in een stad oid). En dan staan er flitsers, dus ik ga écht niet harder rijden!

  13. Ik vind het vreemd dat ‘motoren die tussen de file rijden’ hier niet tussen staat. Als je soms ziet hoe er mensen zijn die dichter bij de auto naast zich gaan rijden als ze zien dat er een motor achter ze tussen de file komt aangereden.

  14. Ik vind het met name ergerlijk als mensen bij een oprit ineens allemaal naar links gaan. Dat is voor iedereen irritant: ik kan er dan niet langs, de invoegende auto komt er naast te rijden en moet óf remmen óf er rechts voorbij en degene die naar links gaat heeft ineens een auto in zn dode hoek. En het is nog verboden ook!

    Oh, en het is misschien nóg irritanter dat de invoegers het tegenwoordig wel lijken te verwachten!! Knallen hem gewoon de snelweg op omdat ze denken ‘die gaat wel naar links’. Lijkt heel sociaal allemaal maar is gewoon kak voor iedereen….

  15. Kan me ook voorstellen dat sommige mensen ook een hekel hebben aan het gevaarlijk rijgedrag/gestuntel van jongeren tijdens de rijles, ben er helaas ook 1 van hahahah. Maarja, iedereen hier met een rijbewijs is ooit ook zo begonnen.

    • @gilettelubbers: drugs en alcohol horen volgens mij niet in de lijst. Het zijn oorzaken van ergernissen zoals slingeren en mogelijk zelfs ongelukken. Het is niet dat je tijdens het rijden denkt: “goh, daar heb je weer zo’n vervelende drugsgebruiker.”

      Je ergert je ook niet aan een auto met verlopen APK totdat je van achteren wordt geramd omdat z’n remmen of bandenprofiel niet meer voldoet.

  16. Ik moest laatst Groningen uit omdat ik een gastcollege heb verzorgd aan de universiteit. Wil de ring op nadat ik van een rotonde af kom en die weg gaat in twee banen omhoog, waarbij de linkerbaan moet ritsen voordat je op de ring komt. Dan zijn er van die debielen die op de linkerbaan gaan rijden, een straal gas geven om helemaal vooraan te komen en de auto er (letterlijk) tussen drukken, terwijl het verkeer al redelijk vast staat.

    Bij mij komen ze er niet tussen. Egoïstische zakken. En dan ook nog verontwaardigd doen. Brr.

  17. Ook bloedirritant en gevaarlijk zijn die lui die naast de “smartphone” ook met hoofdtelefoons/earplugs in de auto zitten; die horen niks van het overige verkeer laat staan van sirenes van hulpdiensten; pasgeleden in A’dam (havengebied west) zo’n mongool die daardoor niet in de gaten had dat er een ambulance door het rode licht ging (mét zwaailicht én sirenes én een motoragent) gevolg noodstop ambulance, ging op de weg maar net goed, maar vroeg me wel af hoe het met patiënt en ambulancemedewerker ging….

  18. mensen die met andere dingen bezig zijn achter het stuur stoor ik mij aan
    ik probeer mij zo min mogelijk te ergeren achter het stuur want dat is meestal niet goed voor je rijgedrag
    hoe vaak zie je niet dat iemand die zich geërgerd heeft waarna gaat snijden, gevaarlijk hard gaat rijden of onnodig links blijft rijden kan het hele lijstje er wel neer zetten

  19. De hele lijst is eigenlijk samen te vatten tot ‘achterlijke teringgladiolen’. Zij zijn de grote ergenis in het verkeer. Voor de een meer dan de ander. De oplossing ligt voor zowel de ‘achterlijke teringgladiolen’ als voor de zich daaraan ergerende persoon redelijk voor de hand. Dit is namelijk wederzijds respect. Naarmate ik meer rijervaring heb opgebouwd ben ik tot de conclusie gekomen dat ergeren een teken van zwakte is en een totaal zinloze uitwerking heeft. Wanneer je (wederzijds) respect weet te hebben is het mogelijk anderen voor hun foutjes te vergeven. Ook de ‘achterlijke teringgladiolen’ voelen zich zo wat minder gefrustreerd en zullen wat minder ‘achterlijke teringgladiool’ zijn. Hier geldt wel een uitzondering voor personen die met drank/drugs achter het stuur zitten, met hun (smart)phone bezig zijn en/of afval uit hun raam dumpen. Deze ‘achterlijke teringgladiolen’ zijn te ver heen om respect voor op te brengen. Hopelijk leren zij snel hun lesje… meer (#undercover blauw op de weg)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *