Kijk, komen die counterterrorismetechnieken ook eens van pas in het bedrijfsleven. In dure hotels en winkels worden celebs straks herkent door vernuftige software, mocht de verkoopklerk ze niet meteen herkennen.
Het bedrijf NEC IT Solutions is bezig een aantal hotels en winkels in de VS, Groot-Brittannië en Oost-Azië te voorzien van systemen die moeten voorkomen dat beroemdheden ongemerkt hun winkel betreden. Consumenten worden van top tot teen gescand zodra ze in binnenkomen. Vervolgens wordt de scan vergeleken met een database vol foto’s van sterren. Het dragen van hoeden, brillen, of een veranderde haarkleur danwel gezichtsbeharing kan het systeem niet om te tuin leiden, aldus het Engelse bedrijf dat deze herkenningssoftware faciliteert (en het eerder gebruikte voor antiterrorisme-activiteiten).
Zodra iemand zijn wereldberoemde snuffert laat zien, worden winkel- of hotelmedewerkers op de hoogte gesteld via smartphone, tablet of computer. Hierbij krijgen ze informatie over de geprefereerde kledingmaat en de aankoopgeschiedenis. Weten ze meteen waar de voorkeuren liggen en hoe ze hun ‘prooi’ maximaal kunnen uitkleden. Of aankleden, als het een kledingwinkel betreft.
Dit nieuws wordt nu met ‘ooh’s’ en ‘aah’s’ ontvangen in de tabloits, maar de volgende stap is uiteraard dat er ook een database van reguliere consumenten komt waarbij winkels weten wie er in hun toko is en wat hun voorkeuren zijn. Een soort Bonuskaart 2.0. Brr..
Ik voorzie een levendige nieuwe handel ontstaat: howto’s om te lijken op een celeb om als plebs ook een beetje service te krijgen in winkels en de horeca.
Iedereen lijkt wel op iemand, dus met wat strategisch geplaatste makeup, gel, een brilletje of petje is iedereen BN’er 🙂