Software herkent sarcastische reacties op internet

Sarcasm
Steeds meer bedrijven zijn zich bewust van de kracht van social media. Plaats bijvoorbeeld een negatieve tweet over een probleem met Vodafone en het duurt niet lang voordat iemand van het Webcare Team hier ongevraagd op reageert.

Een bedrijf kan serieuze reputatieschade oplopen via social media. Hoewel bedrijven amper invloed kunnen uitoefenen op wat men op internet schrijft, houden bedrijven dit wel nauwlettender in de gaten en proberen de schade zoveel mogelijk te beperken. Bijvoorbeeld door waar het even kan snel en adequaat te reageren.

Het Franse bedrijf Spotter kan daarbij helpen met hun “Reputation Management” software. Deze is in staat negatieve reacties op internet te herkennen. Men claimt zelfs dat de software in staat is om sarcastische reacties er tussenuit te vissen en dat is op zich bijzonder. Een in letterlijke zin positieve reactie, maar die sarcastisch bedoeld is, is immers ook een negatieve reactie.

De software gebruikt slimme algoritmes om het sentiment van reacties in 29 verschillende talen, naar eigen zeggen 80% accuraat te kunnen herkennen. Tevens houdt de software rekening met de branche van het bedrijf. Bijvoorbeeld wanneer een reactie over een virus gaat, is dit meestal negatief, maar dat hoeft niet zo te zijn wanneer het over een bedrijf in de medische industrie gaat.

De software van Spotter wordt momenteel onder andere gebruikt door Air France, een Brits ministerie, de Europese Commissie en de rechtbank van Dubai. (via: bbc)

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *