Het scherm van de iPhone 6 blijkt toch niet zo onverwoestbaar als we dachten. Aanvullende testen laten zien dat het scherm niet zo hard is als saffierglas hoort te zijn.
Hardheidsschaal van Mohs
De hardheidsschaal van Mohs loopt van 1 tot 10 en geeft de hardheid van een bepaald materiaal aan. Saffierglas scoort op deze schaal een 9, wat betekent dat je het niet kunt bekrassen met een materiaal dat lager scoort op de Mohs schaal.
Het metaal van het puntige mes waarmee het glas van de iPhone 6 in de vorige video te lijf werd gegaan, scoort slechts een 5,5 en zelfs het Gorilla Glass van de huidige iPhone is met een score van 6,8 al harder.
Harder, maar geen Safierglas
Het glas van de iPhone 6 werd opnieuw op de pijnbank gelegd en bewerkt met twee soorten schuurpapier met een hardheid van 7 en 8 op de Mohs schaal. Puur saffierglas met een hardheid van 9 zou hiertegen bestand moeten zijn. Aangezien het nu wel vrij gemakkelijk lukt om serieuze krassen achter te laten op het glas, kan de conclusie getrokken worden dat we geen display krijgen van puur saffier.
De home-button van de iPhone 5s, waarvan we weten dat die van puur saffierglas is, overleeft de test wel. Puur saffierglas zou niet flexibel genoeg zijn, waardoor Apple kiest voor een materiaal dat beduidend harder is dan het huidige Gorilla Glass, maar dus zeker niet door mag voor saffierglas. En als je echt wilt, kan uiteindelijk alles kapot.
Duiding in onderstaande video…
[gv data=”b7ANcWQEUI8″][/gv]
Hoe komen zoveel mensen al aan het glas van de iPhone 6? Heeft Apple die zelf vrijgegeven?
@sketcher: Apple heeft deze uiteraard niet zelf vrijgegeven en probeert er altijd alles aan te doen om alles geheim te houden. Maar aangezien de productieketen veel meer bedrijven dan enkel Apple zelf omvat, lekt er altijd wel wat uit. En steeds meer naar mate de verwachte lanceerdatum nadert.
@Dennis: Daar ben ik nog niet zo zeker van, veel bedrijven, zeker apple willen nog wel eens iets met opzet lekken om een hype te creëren.
@MrSkyline: Klopt, dat is een een bekende manier, maar de wijze waarop Apple altijd z’n eigen hypes creëert is door consequent helemaal niets los te laten. Juist door dat op die manier te doen, zorg je ervoor dat mensen volop gaan speculeren over wat er komen gaat.
@Dennis: De marketing van appel is sneaky, heel sneaky. Het zou me niets verbazen als het een stunt van appel zelf is.
weer typisch apple, de prijs aanrekenen voor safier glas maar uiteindelijk er gewoonweg krasvrij glas in stoppen