Star Citizen verbeekt alle gangbare Kickstarter-records

Rober Space Industries is lucratief
Het deed alle andere videogame-Kickstarers verbleken… keer twee.

Star Citizen is misschien wel het meest ambitieuze videogame-project dat ooit bedacht is. De makers startte in 2012 met een crowdfunding-campagne op Kickstarter en doen dat in 2018 nog steeds. Je zou zeggen dat het na 6 jaar en talloze vertragingen wel een beetje klaar is voor de backers, maar niets is minder waar. Star Citizen haalde in 2017 twee keer zoveel geld op (op Kickstarter) dan alle andere videogame-projecten bij elkaar.

Ja, je leest het goed. Eén game kreeg meer, neen, twee keer zoveel financiële steun van fans dan de ruim 700 andere projecten op het populaire crowdfunding-site bij elkaar, zo berekende Polygon. In totaal werd er namelijk voor ruim $17 miljoen dollar gepledged op videogames, terwijl Star Citizen met gemak bijna $35 miljoen dollar ophaalde. Heeft dat je broek nog niet doen afzakken, dan heb ik nog wat voor je: 2017 was het tweede jaar op rij dat Star Citizen deze absurde stunt uithaalde. In 2016 gebeurde namelijk hetzelfde.

[gv data=”Ia8ZPfAlfOw”][/gv]

De sci-fi-game verdient weldegelijk een hoop steun, want de ambitie spat van de game af. Hoewel het initiële plan een relatief conventionele sci-fi-open wereld-game was, veranderde de omvang van de game met de jaren, mede vanwege het ongeëvenaarde Kickstarter-succes. Zo is de persistente wereld ondertussen uitgebreid met ruimte-handel, first person-shooter-elementen, ruimtestations, een singleplayer-modus, planetaire landingen en ga zo maar door. Er zijn veel space sims op de markt, maar geen enkele game kan tippen aan de omvang en ambitie van Star Citizen.

Wel zit er een kleine disclaimer vast aan de baanbrekende cijfers. Zoals bij Bitcoins zou je ook over Star Ciziten kunnen zeggen dat er spraken is van een zekere ‘bubbel-vorming’. In het afgelopen jaar waren er namelijk een aantal backers – een daarvan goed voor meer dan $25.000,- dollar – die hun geld terug wilden vanwege het lange productieproces. De refunds zijn niet meegerekend in de opbrengsten van Star Citizen.

Daarnaast zit de ontwikkelaar van het spel verwikkeld in een juridische strijd met Crytek, de makers van onder andere Crysis en de originele Far Cry, maar ook van de veelgebruikte CryEngine. Deze game-engine werd volgens de Duitse ontwikkelaar onrechtmatig gebruikt. Mocht Crytek gelijk krijgen in de rechtszaak, dan zou de game wel eens volledig onbruikbaar kunnen worden omdat praktisch heel de game specifiek voor de CryEngine is geschreven. Laten we hopen dat het niet zo ver hoeft te komen.

Tot die tijd check je in deze lijst welke tien langverwachte games in 2018 eindelijk gaan uitkomen. Helaas zal Star Citizen daar waarschijnlijk niet tussen zitten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *