Starbucks rekent 10% transacties mobiel af

Gevonden. De laatste hipster in Amerika met een iPhone 3GS
Het is 2013. Je zou zeggen: overal waar je komt reken je bedragen af met een irisscan, vingerafdrukken of iets anders dat in de jaren tachtig al werd gesuggereerd in SciFi-films. Helaas is de realiteit anders, we betalen nog steeds met pin of, brrr, fysiek geld. Starbucks loopt echter vooruit op de trend.

Starbucks heeft net haar beste kwartaal in zijn 42-jarige bestaan achter de rug met een winst van 615,2 miljoen dollar. Want hipsterkoffie in een fraai jasje is een gruwelijke goudmijn, schijnbaar. Maar er is een reden dat, zeker in Amerika, de tech-savy jeugd graag bij de koffieketen komt: je kunt er uiterst gemakkelijk mobiel betalen.

Starbucks biedt deze mogelijkheid op twee manieren aan. Het kan met een iOS- of Android-app waarbij je een barcode op je smartphone tovert en deze voor een scanner moet houden. Het geld moet dan wel eerst op je Starbucks-account worden gezet. Een digitale cadeaukaart, als het ware. Bij minstens 9.000 vestigingen kan ook worden betaald met de betaalapp van Square. Deze applicatie – waar Starbucks jaren geleden al een belang in heeft genomen – dient gekoppeld te worden aan een creditcard. Via de app kun je ook Starbucksvestigingen zoeken waar mobiel afgerekend kan worden.

Vier miljoen transacties mobiel

En dan nu de cijfers: in de Verenigde Staten wordt 10 procent van de betalingen per mobieltje afgerekend, aldus de Wall Street Journal. Dat zijn vier miljoen transacties per week. Tel daarbij op dat Starbucks toegezegd heeft flink te investeren in draadloze oplaadfuncties voor klanten, en hipsters zullen er helemaal niet meer weg te denken zijn terwijl ze mobiel een Venti Green Tea Frappacino afrekenen.

[gv data=”tp56vcQZBhY”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *