Steam Audio: Een revolutie voor virtueel geluid

Steam Audio van Valve verandert virtueel geluid
Valve maakt een gratis tool die virtueel geluid aanzienlijk realistischer maakt.

Valve, het bedrijf achter onder andere de Half Life-serie en gameplatform Steam, zorgt voor een revolutie op het gebied van virtueel geluid. Met de Steam Audio SDK stelt het Amerikaanse bedrijf ontwikkelaars in staat om geluid in een virtuele wereld op realistische wijze bij de speler af te leveren.

Steam Audio SDK (software development kit) voegt weerkaatsing van virtueel geluid op basis van physics toe, bovenop het gebruikelijke ‘hear-related transfer function‘-systeem. Technische praat terzijde, zorgt deze nieuwe techniek ervoor dat geluid realistisch van oppervlakken weerkaatst en zich met een realistische benadering door een ruimte voortplant.

[gv data=”y2vqK6pDYa0″][/gv]

De techniek is vooral bedoeld voor games die gebruikmaken van virtual reality-techniek. Afhankelijk van waar de speler zich in de virtuele wereld bevindt, gedraagt geluid zich anders. “Geluiden interageren met en weerkaatsen van de daadwerkelijke geometrie van een omgeving, zodat spelers het gevoel hebben dat ze zich daadwerkelijk in die omgeving bevinden en zodat de speler meer informatie krijgt over die omgeving,” aldus Valve.

Ook ondersteunt de techniek gedeeltelijke ‘occlusion’. Met andere woorden, als een speler slechts een stukje van de geluidsbron kan zien, zal Steam Audio het geluid slechts deels dempen.

De techniek gaat zelfs zo ver, dat geluid anders weerkaatst, afhankelijk van het materiaal van een virtuele omgeving. Valve stelt: “Steam Audio past ‘physics-based’ weerkaatsing toe door te simuleren hoe geluid op verschillende objecten in een omgeving weerkaatst, afhankelijk van de akoestische eigenschappen van een object.” Het bedrijf geeft als voorbeeld dat geluid op tapijt anders weerkaatst dan op glas.

Steam Audio is voor iedereen gratis te gebruiken. Het SDK-pakket kan toegepast worden op software geschikt voor Windows, Linux, macOS en Android.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *