Steam-gamers verdienen 57 miljoen aan virtuele hoedjes

Steam-hoeden
Virtuele hoofddeksels kunnen flink wat geld in het laatje brengen, mits je ze via Steam verkoopt.

In 2011 lanceerde Valve (het bedrijf achter Steam) Steam Workshops, een marktplaats voor de community waar 1500 makers, verspreid over 75 landen, een bedrag van in totaal 57 miljoen binnensleepten.

Dat betekent dus dat er per persoon gemiddeld 38.000 dollar is verdiend, al is het in werkelijkheid natuurlijk niet zo mooi verdeeld. Waarschijnlijk zitten er een paar hoogvliegers tussen die miljoenen verdienen aan hun virtuele goederen, en de rest krijgt er alsnog een leuk zakcentje voor.

Kleding en kaarten
In de Workhop kunnen gamers spullen kopen voor games als Team Fortress 2 en Dota 2 die door andere Steam-gebruikers gemaakt zijn. Denk hierbij aan kaarten van de spelomgeving, of nieuwe kleding voor personages waarmee ze het spel op een nieuwe manier kunnen beleven.

Valve zegt dat ze nooit hadden verwacht dat de Workshop uit zou groeien tot zo’n groot succes, en opent vandaag dan ook de deuren van de Workshop voor games die niet door Valve gemaakt zijn. Zowel Dungeon Defenders: Eternity als Chivalry: Medieval Warfare kunnen binnenkort dus opgefleurd worden met virtuele kledingstukken.

3 reacties

    • @azenomei: Wat een rare reactie zeg! Iedereen mag zelf weten waar die zijn geld aan uitgeeft lijkt mij? Ik speel bijvoorbeeld al zo’n 3 jaar League of Legends. Dit spel is geheel gratis en je kan enkel en alleen cosmetische aanpassingen kopen naast dingen die je door het spel gewoon te spelen ook al kunt bemachtigen. Dit zorgt er wel voor dat ik nagenoeg geen andere games meer koop en derhalve ontzettend veel geld ”uitspaar”.

      Hiernaast zou je ook nog kunnen zeggen dat je op deze manier de ontwikkelaar support. Dat is in de meeste gevallen geen slechte zaak.

      • @kromatic: Je support de ontwikkelaar van virtuele en alleen cosmetische toevoegingen aan een gratis spel? En dan vind je mijn reactie raar.

        Ieder zijn ding hoor. Maar als er geld naar virtuele hoedjes gaat, snap ik niet dat er ooit een crisis is geweest.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *