Swatch: ‘Apple Watch is niets meer dan een speeltje’

Swatch: 'Apple Watch is niets meer dan een speeltje'
Swatch-baas Nick Hayek heeft geen hoge pet op van de Apple Watch. De Zwitser doet de smartwatch van Apple af als ‘interessant speeltje’, maar ziet het niet als een revolutionair product.

Hayek ging vandaag in gesprek met het Zwitserse Tages-Anzeiger, een paar dagen nadat zijn bedrijf het voor Apple kenmerkende ‘One More Thing‘ registreerde. Hayek benadrukte dat zijn bedrijf er bewust voor heeft gekozen om vooralsnog niet met een eigen smartwatch te komen. Hij zou het bijvoorbeeld onbegrijpelijk vinden dat de Apple Watch elke dag moet worden opgeladen.

Swatch richt zich nu voornamelijk om wat simpelere apparaten, zoals de Touch Zero en de Touch Zero Two. Deze apparaten fungeren als stappenteller en meten calorieën, terwijl ze negen maanden op een acculading kunnen werken. “Wij zien de Apple Watch daarom absoluut niet als revolutie, meer als een leuk speeltje. Wij maken vooral horloges zonder te claimen dat we vernieuwende producten maken”, aldus Hayek.

8 reacties

  1. En Nokia vond Smartphones niet relevant genoeg. Microsoft dacht het zelfde over Mobile computing in het algemeen. Kodak dacht dat digitale fotografie geen vlucht zou nemen.

    Yep… we all know what happened to them…

    Ik vind dat Apple ding ook niks. Zou het niet willen hebben maar het is wel degelijk de toekomst. De technologie moet volwassen worden maar dat is een kwestie van tijd.
    Maar stop maar lekker je kop in het zand hoor. Welcome to the loser-team.

    • @fijnkonijn: En wat hebben die 3 namen allemaal gemeen? Juist, ze gingen allemaal op hun plaat omdat ze niet “meegingen” terwijl ze het wel geprobeerd hebben maar de consument er toen nog niet klaar voor was.

      http://static1.businessinsider.com/image/51a77c7169bedd3a29000006-620-871/bill-gates-tablet-2002.jpg

      Vergeet niet dat groot worden (of nummer 1 zijn) nog niet eens het moeilijkste is. Nummer 1 blíjven is juist de uitdaging. Je grote klantenbestand wil je natuurlijk behouden wat Nokia, Microsoft en Kodak ook hadden (en BlackBerry) dus om het risico te beperken ben je voorzichtig met nieuwe ontwikkelingen en kun je de kat uit de boom kijken of als een hondje er achteraan huppelen zodat de rest je vervolgens weer beticht van kopiëer gedrag.

      Kon jij je in 2002 voorstellen dat Nokia in 2015 geen mobieltjes meer zou maken? Vast niet. De een z’n dood is z’n ander z’n brood.

      • @ffw88: Daarom moet je BLIJVEN innoveren. En behoefte zien (zoals Steve Jobs dat deed).
        Kat-uit-de-boom-kijkers innoveren zelden en piesen daarom vaak naast de pot. Kodak did it. Microsoft did it. Blackberry (goede tip, was ik vergeten) did it. En ook Nokia heeft gewoon zitten slapen.

    • @fijnkonijn: Je hebt zeker een punt, maar de voorbeelden die je noemt zijn toch van een heel ander kaliber dan een wearable zoals een smartwatch. Het is enkel een evolutie van die fitness-tracker onzin waar je tegenwoordig ook veel volk mee ziet. (dat is dan een aanname, ik kom niet (meer) in een doorsnee fitness zaak als fit4free basicfit etc.)

      Maar de toekomst zal het antwoord geven.

      • @frietjemet: De iPhone was ook een evolutie op dingen als de PalmPilot en andere PDA’s zoals dat lompe ding van HP (heb beide gehad).

        En toen kwam ene meneer jobs, gooide een paar al bestaande technieken in een zak, schudde er mee en kwam op de markt met iets waarvan mensen niet eens wisten dat ze het wilde hebben. En mijn god wat wilde ze het graag hebben. Tot op de dag van vandaag staan er hele volkstammen lijpo’s voor een Apple Store als er een nieuwe variant (een evolutie van een evolutie) gelanceerd wordt. Los van onze meningen over Apple flikken ze het toch elke keer weer. Ik ben zelf ook Apple fan geworden moet ik toegeven want het “werkt allemaal gewoon zonder gezeik”. Had ik nooit gedacht overigens maar ik kreeg de crisis van Android brrr. Wat een grafsysteem. Is een non-innovatief “me too” gebroddel, een gekopieerd concept wat half bakken uitgevoerd is. Het gigantische marktaandeel van Android heeft puur met de pricing-strategie te maken. Het is goedkoop en daar is een grote markt voor. Elk zijn voorkeur en redenen om product X te kopen (of juist niet).

  2. Jammer dat Nick Hayek zich zo uitlaat over, naar mijn mening, toch een spannende ontwikkeling in de horloge markt. Ik heb zelf nog steeds geen behoefte aan een smartwatch, zie er geen enkel voordeel in op dit moment, maar denk dat dit zeker in de toekomst wel kan gebeuren.

    Ik ben zeker geen apple fan boy, te duur en niet aanpasbaar, maar misschien moet ik mij wel een Swatch fanboy noemen.

    Ik heb in ieder geval toch wel een beetje uitgekeken naar de reactie van Swatch op de hele smartphone hype en ben wel teleurgesteld. Persoonlijk vind ik de Touch one niet mooi, het ding is erg dik bovendien, en voegt niets toe wat andere wearables ook al kunnen. Ja het meet de kracht van je opslag bij het volley ballen, maar kom op zeg dat is toch niet de innovatie waar we op zitten te wachten? Swatch heeft voorlopig niets te zeggen in dit segment. Nick Hayek: Mond houden dus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *