Szechuan-debacle: Hoe dom Rick & Morty-fans eigenlijk zijn

Het zijn relschoppers die de fans van Rick and Morty een slechte naam geven
Je gedragen als een klootzak voor een beetje Szechuan-saus… Dat is niet wat de makers in gedachten hadden.

Weinig shows zijn zo ‘clever’ en gedetailleerd in verhalenvertelling en het betwijfelen van intellect als Rick and Morty. De anitmatieserie van Adult Swim vergaart over de laatste jaren een exponentieel stijgende hoeveelheid ‘intellectueel superieure’ fans die vol trots en narcisme stellen dat alleen slimme mensen de serie snappen. Het zijn die knapen, die de serie juist niet snappen.

Szechuan sauce
Het moest een testament van nihilisme worden, maar de saus die ooit door McDonald’s werd gemaakt ter promotie van de Disney-film Mulan, stond na de eerste aflevering van seizoen 3 van Rick and Morty symbool voor fan-activisme. In de vermeldde aflevering vechten oneindig veel Ricks met elkaar terwijl ‘onze’ Rick uit een intergalactische gevangenis ontsnapt en in het proces het huwelijk van zijn dochter verwoest. Waarom? Voor de McDonald’s Szechuan dipping sauce.

[gv data=”203OAQYDKNw”][/gv]

Althans, dat is de interpretatie van veel ‘slimme’ fans van de sci-fi-serie. Het punt van de hele verhaallijn was namelijk dat Rick – de duivelse genie – geen enkele reden heeft waarom hij zich zo gedraagt. Zijn reden – ondanks het feit dat hij alles heeft wat hij maar kan willen (inclusief een brein waar je ‘u’ tegen zegt) – is een mager bakje Szechuan sauce voor bij de kipnuggets.

Rellen
Maar fans namen Rick’s motivatie letterlijk. De oh, zo slimme aanhangers van Rick and Morty gingen massaal naar McDonald’s toe en voedde zo een filosofie die haaks staat op de ideeën van Rick’s extravagante gedrag. Het marketingteam van McDonald’s had namelijk de beste dag van hun leven toen ze mochten aankondigen dat de Szechuan-saus tijdelijk verkrijgbaar zou zijn (via: Polygon).

Mensen stonden uren in de rij voor een portie kipnuggets met de ‘iconische’ saus. Iconisch, omdat Rick dat zegt en niet omdat de fans in 1998 (toen Mulan uitkwam) de saus daadwerkelijk hebben geprobeerd en er zo verliefd op zijn geworden dat ze nu letterlijk rellen veroorzaken voor het sausje.

In plaats van een omarming van eindeloze universa en het volledig buiten beschouwing laten van alles wat je doet, zegt of denkt, rennen de fans van Rick and Morty als een stel lemmingen naar de McDonald’s om een saus te verkrijgen waarvan een cartoonpersonage zegt dat die saus lekker is.

Meer Rick and Morty-gerelateerde artikelen checken? Lees dan bijvoorbeeld hier hoe de makers van de hitserie bijna een rel ontketende met Game of Thrones-fans. Om ook wat positiefs mee te nemen in de Rick and Morty-discussie zie je hier hoe een aflevering (met alle uiteenlopende details) eigenlijk gemaakt wordt.

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *