Taxi Centrale Amsterdam wil UberPop slopen [updated]

Taxi Centrale Amsterdam wil UberPop slopen
De Nederlandse taxiwereld werd vandaag opgeschud door de aangekondigde lancering van UberPop in de hoofdstad. Goed nieuws voor consumenten, want die kunnen goedkoper en makkelijker vervoer regelen in de stad. De conservatieve taxiwereld reageert – zoals voorspeld – woedend op het initiatief.

Wat is UberPop?

Het is de goedkoopste variant van taxi-dienst Uber, een smartphone app waarmee je een auto met chauffeur kunt bestellen in ruim 150 wereldsteden, waaronder Amsterdam, Rotterdam en Den Haag. Uber heeft drie verschillende vervoersopties: UberLUX, de meest luxe auto’s; UberBLACK, een luxe sedan met een professionele chauffeur, en uberPOP, een gewone personenauto.

Voorwaarde voor aspirerende UberPop-chauffeurs is dat ze minimaal 21 jaar oud zijn, en in het bezit van een 4-deurs auto uit 2005 of later. De tarieven liggen flink onder die van traditionele taxicentrales, maar ook onder die van de andere Uber-initiatieven BLACK en LUX. Het bedrijf verwacht van zijn nieuwe chauffeurs een commissie van 20% van de ritprijs.

Een rit van 5 kilometer in 10 minuten kost bij UberPop ongeveer €8,50. Met een gewone taxi is dat €17. Een ritje van Amsterdam Centrum naar Schiphol gaat zo’n €21 kosten, met een taxi is dat rond de €41. UberPOP heeft een starttarief van €1 en 20 cent per minuut + €1,10 per kilometer. Een taxi heeft een starttarief van €2,89 + 35 cent per minuut + 2,12 euro per kilometer.

In veel steden is de app zeer omstreden, omdat het rijden met particuliere chauffeurs in feite illegaal is. In een aantal plaatsen heeft het al tot protesten en een handgemeen geleid. In Brussel en Berlijn heeft de rechter de dienst al verboden, tot grote onvrede van Neelie Kroes. Tegen het Parool laat de directeur van Taxi Centrale Amsterdam zojuist weten het initiatief een ‘verwerpelijke publiciteitsstunt’ te vinden en noemt het oneerlijke concurrentie, omdat UberPop-chauffeurs niet aan de strenge eisen van de taxibranche hoeven te voldoen. TCA-directeur Richard van der Veen:

“Ze draaien het publiek een rad voor ogen, want dit voorstel is natuurlijk onhaalbaar. Wij verwelkomen iedere concurrentie, mits ze zich houden aan de wet- en regelgeving. Deze chauffeurs zijn gewoon illegale snorders.”

Uber pareert de kritiek door te zeggen dat ze hoge eisen aan chauffeurs stellen, minimaal 21 moeten zijn en een verklaring van goed gedrag moeten kunnen tonen. Iets dat Van der Veen weer becomentarieert met:

“Hebben ze een taxivergunning? Een diploma vakbekwaamheid? Zit er een boordcomputer en een taximeter in hun auto? Zo niet, dan zijn het dus snorders.”

U leest het, de taxioorlog tussen de snorders van UberPop, de reguliere snorders, en de taxi’s van TCA – die in het verleden geweld niet schuwden – kan beginnen. Van der Veen heeft al aangekondigd dat ze een rechtszaak tegen Uber te starten als UberPop niet wordt verboden in Nederland.

UPDATE: Naast de Nederlandse taxiwereld zit onze overheid ook niet te wachten op de meerij-dienst. Mensen die instappen bij een Uberpop-bestuurder zijn namelijk niet verzekerd als er een ongeluk gebeurd. Volgens de Inspectie Leefomgeving en Transport is de dienst dan ook illegaal.

Nog geen reacties

  1. Taximeter/boordcomputer is niet nodig, de app bepaalt vooraf de prijs…

    Tsja, ze kunnen natuurlijk ook iets de prijzen doen om concurrerend te zijn, want in 95% van de gevallen dat ik een taxi in Amsterdam heb gepakt vroeg ik me namelijk ook af of die wel vakbekwaam was… (Heb nog nooit zo vaak door rood gereden in een rit als in Amsterdam en ja, dat was er toch echt een van TCA…)

  2. Op zich begrijp ik de argumentatie jegens de uberpopsnorders wel, voor taxichauffeurs is het inderdaad duur om alle juiste vergunningen te hebben en te behouden. Dus het is wel een beetje vreemd dat deze gasten dat niet hoeven.

    Maar vrijwel elke taxi waar ik ooit in Amsterdam in gezeten heb, werd bestuurd door een volslagen idioot, die vrijwel geen Nederlands sprak en reed als een gek. Het enige moment dat ik een taxi pak is als ik dronken ben, dan maken al die dingen me wat minder uit.
    TCA kan het vakbekwaamheidsverhaal beter achter wege laten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *