Tesla komt met belangrijke update voor Dog Mode

Auteur: , 22 Reacties
Tesla komt met belangrijke update voor Dog Mode

Goed nieuws voor Tesla-bezitters met een trouwe viervoeter.

Je hond veilig achterlaten in een auto kan met een Tesla. De elektrische auto’s van het merk beschikken namelijk over een Dog Mode. Helaas was de modus niet waterdicht. Het systeem regelt automatisch de temperatuur, zodat het interieur aangenaam blijft voor je viervoeter in de auto. Terwijl jij boodschappen doet, blijft de auto koel van binnen. Dit bleek niet in alle gevallen zo te zijn.

Mocht de eigenaar automatische temperatuurregeling uitgeschakeld hebben, dan regelt het systeem ook niet meer de temperatuur in Dog Mode. Het gevolg is dat jij de auto verlaat en denkt dat alles goed gaat, terwijl de temperatuur in de auto fors oploopt. De bug werd begin deze maand voorgelegd door Rahul Sood aan Tesla CEO Elon Musk op Twitter. Tesla reageerde binnen 48 uur met een patch.

Met deze uitgerolde fix regelt de auto nu ook de temperatuur in Dog Mode wanneer de automatische regelfunctie is uitgeschakeld. Dezelfde persoon maakte via Twitter bekend dat hij inmiddels de patch over-the-air heeft geïnstalleerd in zijn Tesla. Woof!

Lees ook: Netflix komt naar Tesla – dit moet je weten



22 reacties

Dit was wel een ernstige fout. Goed dat dat snel gerepareerd wordt, maar ook een voorbeeld van de onvolwassenheid van Tesla op het gebied van software. Ze rollen slecht geteste ideetjes uit naar hun gebruikers en repareren het als het nodig is.
@driek: Beetje typerend voor een hoop electronica tegenwoordig.
Flink wat bugs en na aanschaf is vaak de eerste fix/update als nodig en er volgens meestal nog best wel wat.
Kijk eens naar een nieuw model smartphone waarmee vrijwel ALTIJD wel iets is, met name op software gebied.

Het gaat zo snel allemaal (de techniek) dat bedrijven zichzelf dusdanig haasten met een release dat het uitgebreid testen minder prio heeft. Door de mogelijkheden van Firmware/Software updates zal men daar dus wat makkelijker in geworden zijn.
@turbobrick: het is niet zozeer de techniek die zo snel gaat (die gaat eigenlijk helemaal niet snel) maar het verminderde kwaliteitsbesef. De klant wil updates, features, schreeuwt om meer en meer en sneller en sneller. En krijgt dan ook gewoon meer bugs. Je ziet het vooral als software eigenlijk wel zo’n beetje klaar is (typisch na versie 8.0) dan wordt er bij verzonnen om het bijverzinnen en daar wordt het niet beter van. Apple, Google, Tesla etc. zouden het lef moeten hebben en te zeggen, de software is klaar, er komen geen features meer bij we gaan nu vooral de kwaliteit en veiligheid verbeteren. Dat zou het mogelijk maken om parallel aan een echt vernieuwend product voor de toekomst te gaan werken.
@driek: Het is toch fantastisch dat de dog-functie is ontstaan omdat iemand op Twitter daarom vroeg.
Nog mooier is het dat als iets niet werkt dat het dan meteen kan worden geupdate.
Je kunt ook eerst een paar jaar testen voordat je de functie uitrolt, dat is een compleet andere manier van aanpak (lees; Duits). Ik weet wel dat ik de aanpak van Tesla wel verfrissend vind.
@janjansen: Op zich is het ergens wel mooi dat functies toegevoegd kunnen worden, maar dan moeten ze het wel goed doen. De fout bij het toevoegen van deze functie is gewoon het resultaat van slordig werken. Meer dan een uurtje testen was er niet nodig geweest om dit probleem aan het licht te brengen en blijkbaar is dat niet gebeurd. Dat wekt sterk de indruk dat dit soort functies op een vrijdag middag door een stagiair even snel in elkaar gefrutseld worden en dan zonder te testen online worden gegooid, om vervolgens maar te kijken wat er gebeurt.
@robert110: Mwah, ligt niet aan testen. Eerder vergetelheid, of ervan uit gaan dat mensen de AC meestal in automatisch laten staan. Een gebrek aan inzicht in de rare kantjes van mensen dus. Want sommigen houden hardnekkig vast aan zelf kiezen hoe koud en hoe hard het ding moet blazen. Zo zijn er wel meer dingen waar men niet aan denkt in software.

Wel snel opgelost…
Enge ontwikkeling.
Volgende stap is de baby-mode?
Of de auto als opvanghuis voor je demente oma gebruiken…
@Hubert: Je demente oma is 40 jaar geleden gestorven, weet je dat niet meer?
@mcshine:

Ik dacht al, wat stinkt daar zo op de achterbank.
@Hubert: grinnik
@hubert: Het wordt al gepresenteerd als dog/baby mode dus ook voor je kind idd.
Echter, zelf blijven opletten is natuurlijk gewenst als het om je dierbaren gaat, of dat nou een mens of een dier is maakt niet zoveel uit.
@evdw: er staat heel duidelijk op het scherm dat het NIET voor kinderen is bedoeld!
@flutterby: Dan is dat aangepast maar in beginsel zou het voor personen of dieren zien die zo kunnen achterblijven in de auto. En dan nog, voor sommige mensen is hun dier net zo dierbaar als een mens.
@evdw: volgens mij staat er sinds het begin “my owner will be right back”. Ook in de VS is slavernij afgeschaft.

Als er mensen achter blijven kan je gewoon de airco aan laten staan, maar dit is niet bedoeld voor (kleine) kinderen.
En dan bij je auto komen om erachter te komen dat een kortpittig je ramen heeft ingeslagen om je vervolgens met je naam, kenteken en al op facebook aan het shamen is.
@rutgerg: Het is behoorlijk goed zichtbaar, zowel aan de hond als aan het giga scherm.
@mcshine: maar ze noemen het niet voor niks blind fanatisme.
@mcshine: laatst kwam er toevallig 1 voorbij op facebook in een Tesla. Waarbij mensen ook zeiden Tesla of niet ik sla de ramen in 🤦🏼‍♂️
@rutgerg: mensen laten zich de kans om lekker andermans ruiten in te slaan en een ander terecht te wijzen niet graag ontnemen.
Of je laat je viervoeter gewoon niet alleen in de auto achter. Problem solved!
@chriscross: opzich… mijn hond gaat zelfs met mij mee naar het werk en t beest is nog verwender dan onze kinderen… maar als ik op de terugweg uit werk even naar de supermarkt wil is het soms wel lastig. Als zo’n beestje airco heeft kan dat echt geen kwaad gedurende 10 minuten.
@rutgerg: Gewoon je vrouw de boodschappen laten.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).