Tesla software versie 9 komt met dashcam functie

Tesla
Zullen ze in Rusland blij mee zijn.

Een dashcam. Je hoort vaak van mensen die er één hebben dat ze niet meer zonder willen. De installatie van deze videoapparatuur kan in diverse opzichten een goede hulp zijn. Bijvoorbeeld bij een aanrijding of als er wordt ingebroken in je auto.

De volgende stap is dat autofabrikanten zelf een dashcam meeleveren. Tesla CEO Elon Musk heeft bekendgemaakt dat software versie 9 de functie van een dashcam zal bevatten. De update zal zoals gebruikelijk over-the-air worden uitgerold. Dit betekent dat Tesla-rijders via een draadloze internetverbinding de software update gratis kunnen downloaden en installeren.

Software versie 9 staat gepland voor volgende maand. De huidige generatie Tesla’s hebben standaard acht camera’s aan boord voor Autpilot. Deze camera’s kunnen met versie 9 tevens gebruikt worden als dashcam. Musk geeft via Twitter aan dat de feature nu in de laatste testfase zit.

De negende versie van Tesla’s software is de grootste update in twee jaar. Naast de komst van de dashcam mogelijkheid, komt versie 9 met een nieuwe interface, nieuwe mogelijkheden voor Autopilot en klassieke Atari games als easter egg.

31 reacties

  1. Zou mooi zijn als de daschcam functie al vanaf minuut 1 werkt, dus ook bij de productie. Kan je de eerste twee jaar mooi kijken hoe ze hem in elkaar schroeven.

  2. In een tijd dat het in Duitsland verboden is om een dashcam te gebruiken en in Nederland het filmen van ongevallen als uiterst asociaal gezien wordt komt Tesla met een standaard dashcam, zijn ze hun gevoel voor de Zeitgeist kwijt?

    • @mashell: ik denk dat je het ook kan uitzetten als je het niet wilt, maar het blijft toch wel uniek in de autowereld dat Tesla dit zo doet met updates. Ja hetzelfde als Google e.d., maar in de auto-industrie uniek volgens mij

      • @lekkerlinksrijden: uniek maar ook gewenst? Ik weet dat veel andere fabrikanten er ook aan werken maar geen haast hebben om het te introduceren. Allereerst willen zij sowieso geen onaf product op de markt brengen dat achteraf nog verbeterd moet worden, bovendien is de mogelijkheid om van buiten wijzigingen aan de software in de auto aan te brengen ook een enorm veiligheidsrisico.

        • @mashell: klopt helemaal. het is in de huidige tijd ook zo ongewoon om iets onaf in de markt te zetten. Bij smartphones ook. Daar wordt ook een veelvoud aan firmware updates gedaan met nieuwe functionaliteit. Puur omdat het kan. Dat moet je toch niet willen.

          • @pramm: dat moeten we inderdaad niet willen. Smartphones waarbij de updates als een big blob komen met veiligheid updates en nieuwe features in één is een slecht concept. Dat zorgt ervoor dat het voor de fabrikant interessant is de veiligheid updates niet naar oudere toestellen te brengen om zo de verkoop van nieuwe toestellen te stimuleren. Nieuwe Features en veiligheid updates moeten gewoon gescheiden worden. Veiligheid updates naar elk toestel dat jonger is dan een jaar of vijf, nieuwe features alleen naar nieuwe toestellen.

          • @mashell: volgens mij nog altijd een beter concept om gedurende 5 jaar veleigheidsupdates naar een auto gepusht te krijgen dan het niet doen, omdat de dealer er geen profijt van heeft. Dealers willen. Alleen updates doorvoeren als het of echt verplicht is of wanneer ze er geld aan kunnen verdienen.

      • @tsteg: jawel er staat dat continu opnamen nog steeds verboden zijn. Er staat dat het als bewijslast voor de schuld vraag van een ongeval waarbij je zelf betrokken bent toelaatbaar is maar dat je er mee geen aangifte kunt doen van het wangedrag van anderen omdat je dan zelf ook strafbaar bent vanwege onnodig filmen.
        Rijdt je in Duitsland langs een inzet van hulpdiensten moet dat ding van de voorruit gehaald worden.

    • @mashell: Het filmen van ongelukken is asociaal als je het achteraf gaat doen.. als ramptoerist. Een dashcam is toch niet asociaal? Daarmee kan men juist bewijslast overleggen wanneer nodig.

      • @ardonjr: waar zit het verschil? Langs een ongeluk rijden en vanwege het bloed en goor lekker met je mobieltje filmen of dat met een dashcam doen? En hoe moet de politie het verschil zien?

        • @mashell: ze zien het verschil niet maar dat maakt ook niet uit. Je krijgt de boete voor het in de hand hebben van je mobiel tijdens het rijden, niet omdat je aan het filmen bent bij een ongeluk. Als voetganger een ongeluk filmen levert namelijk ook geen boete op. Of het netjes is is dan weer een ander verhaal

    • @mashell: ben het deels met je eens, maar naar mijn mening trek je hier ‘het filmen van ongevallen’ uit zijn verband. De dashcam filmt de situatie vóór de auto, wat de situatie ook is. Mensen filmen de situatie voor de auto wanneer deze dusdanig ongewoon is dat we alle common sence laten varen, de belangen van hulpverleners en slachtoffers uit het oog verliezen en daarbij alleen nog maar denken aan de likes en reacties die we krijgen op het vertonen van het beeldmateriaal dat we van het ongeval hebben gemaakt. En das nog wel een verschil.

      • @introductiemap: het gebruik van een dashcam is te omschrijven als “alles filmen zodat je niks van een eventueel ongeluk mist”. Dat is toch de meest extreme variant van sensatiebelustheid die we juist zo veroordelen?

        • @mashell: nee, omdat de doeleinden van het filmen juist heel ver uit elkaar liggen. Een dashcam is voor de registratie van gebeurtenissen rondom de auto om zaken als verzekeringsfraude en schuldig-discussies te vermijden. Er wordt dus gefilmd op het moment ván. Het filmen van ongelukken is puur sensatiebelust en nádat een ongeluk heeft plaatsgevonden. Rationeel gezien heb je niks aan een filmpje van een ongeluk dat heeft plaatsgevonden.

  3. Dit heb ik sowieso al niet begrepen in mijn BMW zitten 5 camera’s. Ik wou graag een dashcam hebben en mag dan nog eens een paar honderd euro extra betalen voor BMW’s eigen dashcam die ik aan het raam moet plakken. Dat terwijl er genoeg camera’s voorhanden zijn.

    • @tsteg: camera is niet gelijk camera. Veel van die camera’s in de auto maken opnamen met afwijkende kleuren (zoals infrarood spectrum) zodat die beelden door computers te verwerken zijn.

  4. En het hele display wordt ook vernieuwd. Meer in stijl van de Model 3. Om dit soort redenen rij ik Tesla. Blijft tenminste up to date zonder te betalen en beter ipv slechter na verloop van tijd.

  5. En de filmpjes worden volautomatisch naar Tesla gestuurd zodat ze in geval van een ongeval kunnen bewijzen dat de fout niet bij de autopilot lag?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *