The Lightning, de snelste elektrische productiemotor

Auteur: , 6 Reacties
The Lightning, de snelste elektrische productiemotor

In de motorindustrie worden nu echt grote stappen gemaakt om elektrische motoren voor het grote publiek beschikbaar te maken. Daarbij zien ze er ook nog eens schitterend uit.

Daar kunnen de autofabrikanten nog wel wat van leren. Zo is er nu de Lightning LS-218 motor. Tijdens de Pikes Peak race wist deze motor een topsnelheid van 350km/h oftewel 218mp/h te halen. Het is dan ook niet raar dat hij na afloop de race op zijn naam mocht schrijven.

Nu een jaar later wordt de motor veranderd in een productiemotor die voor iedereen te koop is. Hij zal iets andere uiterlijke kenmerken krijgen dan de motor in bovenstaande foto, maar onderhuids blijft hij gelijk. Dit maakt hem dan ook meteen de snelste elektrische productiemotor in de wereld. De motor is nu te bestellen via Lightning Motorcycle voor een prijs van 38.000 dollar. Mocht je iets goedkoper zoeken kan je natuurlijk ook voor 16 euro de Turbospoke kopen.

De motorfiets maakt gebruikt van een watergekoelde elektrische motor van 200pk. Met een bereik van nog net geen 290 kilometer kan je in Nederland eigenlijk overal komen waar je maar wilt. Het meest opvallende is eigenlijk zijn trekkracht van 227Nm. Hoe dat eruit ziet als je optrekt zie je in onderstaande video. Daaruit blijkt wel dat het geen motor is voor tere zieltjes of de rustige zondagsrijder. (foto via: Motorcycle)



6 reacties

Maar de belangrijkste vragen worden ontweken:
Wat is de actieradius?
Hoe lang duurt het voor de accu’s zijn opgeladen?
Wat is het precieze gewicht?
0/100 in hoeveel seconden?
etc…
@diehard: Actieradius staat in het artikel, de rest van de specs staan op de site die gelinkt staat in het artikel.
Actieradius staat gewoon in het artikel (290km) en voor een paar van die andere vragen zoals laadtijd (30 minuten met snellader) en gewicht (495 lbs = 225 kg) kan je natuurlijk even op het linkje klikken.
Het zou me niet verbazen als elektrische motoren binnen enkele jaren vrij normaal worden!
Ze zijn nu al bijna compromis loos, ja de actieradius is nog wat laag.

Verder ben ik erg benieuwd hoe het rijd, en dan vooral of je niet het gevoel krijgt dat je iets mist. Het schakelen, het koppelen, de sensatie van een motorblok.

Offtopic: een motor is geen auto maar is dit geen autoblog artikel?
Waar blijft Motorblog.nl!
Briljant! Nooit meer je poten branden aan een gloeiend hete uitlaat!

*brommertrauma aan de jeugd overgehouden heeft*

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).