Thor: Ragnarok reviewoverzicht – Meh, weer een Marvel-film

Thor stelt de 'Revengers' samen, maar had dat wellicht niet moeten doen
Recensenten zien de hilariteit van Thor: Ragnarok als sterke en zwakte.

De nieuwste Marvel-film uit het MCU (Marvel Cinematic Universe) is wederom goed nieuws voor alle fans van het uitgebreide superheldenuniversum. Dat neemt niet weg dat Marvel de laatste jaren aan een stevige aftakeling is begonnen, wat mij betreft dan. De vraag resteert dan, heeft de comicgigant met Thor: Ragnarok een nieuwe Marvel-topper neergezet of is de film het zoveelste deel met fan-service en overdreven, consequentieloze plotten?

The Guardian
Zoals ook al duidelijk wordt uit de trailers van Ragnarok, gaat de film een stevige 180 graden de andere kant in wat betreft de franchise. Vele duistere, ietwat realistische en op de aarde gegronde verhalen staan centraal in Marvel-films, maar Ragnarok speelt zich volledig af in de Noorse godenwereld van Thor en zijn (soort van) broer Loki.

[gv data=”ue80QwXMRHg”][/gv]

“Als je door het afgelopen dozijn Marvel-films hebt heengezeten, zul je kernelementen behoorlijk herkenbaar vinden. Een team – zooitje ongeregeld van helden ( dat Thor verschrikkelijkerwijs de ‘Revengers’ noemt), een super krachtige schurk, een aankomende apocalypse en een groep doorgaans onsterfelijke personages. Voeg daar de liberale hoeveelheid CGI en green screens aan toe waardoor de film visueel klungelig over komt. Zelfs de scenes in ‘Noorwegen’ zien er nep uit.”

“Maar Thor: Ragnarok komt met dat alles weg omdat het zo geweldig en onpretentieus grappig is. De film is zich bewust van zijn eigen belachelijkheid en gebruikt dat voor grappen. De prijs van deze insteek is de mogelijkheid om ook maar iets dat gebeurt serieus te nemen – zelfs als het thuis van de Noorse goden verwoest dreigt te worden.”

Telegraph
De Telegraph herkent zich in de kritiek van The Guardian, die ook als positieve kritiek gezien kan worden. “Veel van de charme [van Thor: Ragnarok] is om de personages met elkaar te zien botsen, zowel verbaal als fysiek, terwijl ze zichzelf ook nuttig zouden kunnen maken. ‘Kinderachtig’ is daar een woord voor, maar dat is meer een compliment – vooral vanwege de prachtige ‘rauwe plastic’-esthetiek van de film die alles een soort jaren ’80 speelgoedset tot leven doet brengen.”

Verder komen veelal complimenten voor Mark Ruffalo’s Hulk naar boven. “Ruffalo’s vertolking van Banner is er een die nog nooit geprobeerd of gelukt is door zijn voorgangers. In zijn menselijke vorm is de man in principe zijn eigen sidekick, terwijl de hoofdact de meeste aandacht steelt. (…) Uiteindelijk is het doel van de studio op dit moment om hetzelfde ofwel uitzonderlijk anders te laten voelen, of het zo retro mogelijk te maken om te kwalificeren als nostalgische trip. Voor beide opties geldt dat Thor: Ragnarok hoog piekt en laag daalt.”

Thor en Hulk zijn een leuk duo
@Disney

IGN US
Hoewel ik altijd dacht dat IGN US grotendeels bestond uit Marvel-fanboys, lijken de gamejournalisten nu redelijk genuanceerd in hun oordeel over Thor: Ragnarok. Gelukkig, want alles positiever dan ‘leuke film’ zou nauwelijks te onderbouwen zijn. Gelukkig onderbouwt IGN de minpunten erg goed: “De film haast zich door zoveel momenten – alles wordt met weinig aandacht en bespottelijk behandeld – waardoor het een gevoel van belang of impact ondermijnt. Als er grote, dramatische momenten plaatsvinden, zijn ze juist absurd gewichtsloos. Dit is Ragnarok light.”

“Thor: Ragnarok is een gekke, kitscherige maar leuke film en verreweg de meest vermakelijke van de drie Thor-films, voornamelijk vanwege het uitgesproken design, de jaren ’80 synth-muziek en een ensemble van gepassioneerde personages. De film wordt gedragen door de fantastische chemie tussen Thor, Hulk en Valkyrie, die samen een menselijke toevoeging zijn aan het hevige CGI-spektakel dat eindelijk recht doet aan Thor’s ‘God van de Donder’-titel.”

“Tegelijkertijd is de film gefragmenteerd door de overduidelijke voorkeur voor de B-verhaallijn (Sakaar) over de A-verhaallijn (Asgard). Thor: Ragnarok hunkert naar grappen en grollen waardoor de film tijdens de serieuze momenten niet de kracht kan vinden die deze momenten verdienen.”

Thor: Ragnarok komt volgende week uit in Nederlandse bioscopen. Uit de bovenstaande recensies kunnen we concluderen dat Marvel’s nieuwste superheldenfilm geen Oscars zal binnenslepen, maar wel degelijk grappig en vermakelijk is. Ga jij de film checken? Of ben je – net als ik (al lang) – uitgekeken op Marvel’s herhaaloefening en impactloze CGI-festijnen? Laat het weten in de comments!