Tof of te gevaarlijk? Vliegtuigen hacken met Android app

Vliegtuig hacken met Android app
Zoek je nog een goed argument om een Android telefoon te kopen i.p.v. iets van Apple? Wat dacht je van de mogelijkheid om vliegtuigen te hacken en van afstand te kunnen besturen.

Gisteren en eergisteren vond in Amsterdam Hack in the Box (#HITB2013AMS) plaats en we wisten jullie al te melden dat daar werd getoond hoe je een KPN-modem kan kraken, maar er was nog meer.

Beveiligingsexpert Hugo Teso heeft 3 jaar onderzoek gedaan naar een mogelijkheid om de beveiliging van een vliegtuig te kraken. Om dit aan te tonen heeft hij een app geschreven waarmee hij naar eigen zeggen de koers van een vliegtuig kan wijzigen, zuurstofmaskers naar beneden kan laten vallen en veel meer. Een aantal functies van de app staan hieronder:

  • Please go here: A way of interacting with the plane where the user can dynamically tap locations on the map and change the plane’s course.
  • Define area: Set detailed filters related to the airplane, for example activate something when a plane is in the area of X kilometers or when it starts flying on a predefined altitude.
  • Visit ground: Crash the airplane.
  • Kiss off: Remove itself from the system.
  • Be punckish: A theatric way of alerting the pilots that something is seriously wrong – lights start flashing and alarms start buzzing.

Uiteraard kunnen jij en ik dit niet zomaar reproduceren en de app die Hugo Teso gemaakt heeft staat ook niet in de Google Play Store. Wel heeft hij hiermee aangetoond dat de beveiliging en gebruikte software in veel vliegtuigen ver onder de maat is. Overigens heeft de bedenker zijn hack niet getest op een echt vliegtuig, maar in een laboratorium. Een echt vliegtuig kapen om zijn ontdekkingen aan te tonen ging hem toch net iets te ver. Nu maar hopen dat hij niemand op rare ideeën heeft gebracht. (via: computerworld.com)

Nog geen reacties

  1. Tof of te gevaarlijk? Hangt af van aan wie je het vraagt. Ik denk dat ze dit bij Al Qaida heel tof vinden. Dit is natuurlijk vooral gevaarlijk. Mij lijkt dat vliegtuigfabrikanten toch erg geïnteresseerd zouden moeten zijn in de bevindingen van Hugo Teso.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *