Top 100 grootste merken gedomineerd door tech

Lekker hoor, Apple
Apple, Google, Amazon, Microsoft en andere tech-toppers domineren de lijst gezamenlijk.

Eens per jaar brengt Interbrand een lijst (pdf) uit van de meest waardevolle bedrijven ter wereld. Dat we in het era van technologie leven, is in één oogopslag duidelijk want alleen al de top 12 van meest waardevolle merken bestaat voor ruim 66% uit tech-bedrijven. En jazeker, Apple staat wederom eenzaam aan de top.

Met een werkwaarde van ruim $210 miljard dollar is Apple verreweg het meest waardevolle merk ter wereld. Steve Jobs’ nalatenschap steeg in het afgelopen jaar met ruim 15% in waarde.

Ter vergelijking, Google steeg (ondanks misstanden bij Google Maps) met 10% naar $155 miljard (plaats 2) terwijl Amazon een gigantische stijging van 56% doormaakte naar een merkwaarde van ruim $100 miljard. Jeff Bezos’ webwinkel is daarmee het snelstgroeiende merk ter wereld, met Netflix op een nederige tweede plaats met een stijging van %45 naar een merkwaarde van ‘maar’ $8 miljard.

Ook Microsoft, Samsung en Facebook staan in de top 10, respectievelijk op de vierde, zesde en negende plaats in de lijst. Het sociale medium is daarentegen na een paar jaar van stevige groei aan het zakken in merkwaarde. Mark Zuckerberg’s bedrijf daalde het afgelopen jaar 6% in waarde.

Ondertussen staat de top 100 vol met bekende merken, van Nike (17) tot Toyota (7) en van Disney (14) tot Spotify (92). Nieuw in de lijst dit jaar zijn onder andere de laatstgenoemde. De muziekdienst is ondertussen ruim $5 miljard waard. Ook Nintendo is een nieuwkomer, met een merkwaarde van $4,69 miljard; wellicht dat het succes van de Nintendo Switch het merk naar de 99e plaats in Interbrand’s lijst heeft verheven.

Tot slot zal het voor de auto-fanaten onder ons ook interessant zijn om te weten dat de top 20 van meest waardevolle merken gevuld is met een viertal automerken. De Japanners bekleden met Toyota en Honda respectievelijk de 7e en 20e plek, terwijl de Duitsers hen op de hielen zitten met Mercedes en BWM, respectievelijk op de 8e en 13e plek.

Zit er dan nog wat Nederlandse trots in de grotendeels Amerikaanse lijst? Jazeker! Phillips schittert op de 43e plaats met een merkwaarde van ruim $12 miljard terwijl Heiniken en Shell op respectievelijk de 87e en 89e plaats verkeren, beide met een merkwaarde van zo’n $5,4 miljard.

Samengevat controleren autobedrijven (16), tech-bedrijven (13) en financiële services (12) de meeste plekken in de top 100. De totale merkwaarde van al die honderd bedrijven werd uiteindelijk berekend op $2.015 miljard dollar, ofwel %2 biljoen. Dat is een stijging van bijna 8% ten opzichte van 2017.

2 reacties

    • Hey, sorry voor de late reactie. Dat klopt inderdaad, dat bespreken we hier. Dat was daarentegen de marktwaarde van Apple, terwijl Interbrand naar de merkwaarde kijkt. Ze doen dat door middel van een eigen berekening op basis van allerlei factoren (marktwaarde zal daar één van zijn), maar in wezen berekent Interbrand dus hoeveel het merk waard is, niet het bedrijf zelf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *