Tweewieler van Zortrax is niet zomaar een motorfiets

Auteur: , 7 Reacties
Gaan we straks alleen nog maar op plastic motors rijden?

Het kan zelfs de hele industrie veranderen!

3D printers kunnen steeds meer. Je kunt met deze printer Polaroids uitprinten en uit deze printer rolt je nieuwe huis. Het is dus ook niet zo vreemd dat we nu ook experimenteren met 3D geprinte voertuigen.

Zortrax, een bedrijf dat onder andere 3D-printers maakt, heeft voor het eerst een motorfiets gemaakt met behulp van een 3D printer. Momenteel is de motor nog een prototype en moet er nog mee gereden worden, maar misschien rijden we binnenkort dus op plastic motors.

De motorfiets is tot stand gekomen door het personeel van Zortrax, dat voornamelijk bestaat uit motorfans. En toen is het balletje gaan rollen. Er werd gekozen voor een 600cc motor, omdat de meeste lichtgewicht en krachtige motors in deze middel klasse vallen.

Ondanks dat de motor eruit ziet als een normale motor, weegt hij een stuk minder. Dit komt natuurlijk doordat hij is gebouwd met plastic en niet met ijzer of metaal.

De motorfiets is geheel uit een 3D printer gehaald. Zelfs het windscherm en de tankbehuizing.

Het resultaat is een prachtige motor van plastic, die klaar is voor zijn eerste rondje. Er is alleen een probleem: het is nog niet legaal om in deze motorfiets te rijden.



7 reacties

Best een vet ding. Je ziet er niet meteen aan af dat ‘ie uit een printer is komen rollen. Totdat je dichterbij komt natuurlijk.
Iedereen die ook maar iets weet van de materiaaleigenschappen van 3D prints weet dat dit het niet gaat worden. Tenzij je de beschikking hebt over een Carbon3D M1 printer (a 40 mille PER JAAR), zul je altijd een niet-uniforme materiaalstructuur overhouden. Daardoor zijn belaste onderdelen ten eerste veel te zwaar, omdat je moet gaan overdimensioneren, en ten tweede onbetrouwbaar, omdat op een moleculair niveau een 3D printer een zwaar onnauwkeurig kreng is. Voor de behuizing van de fiets is het een beter idee, maar ook dat is een slechte oplossing, omdat een CFRP, SMC, ABS of PU behuizingsdeel veel nauwkeuriger, goedkoper, sterker en lichter is dan zo’n tijdrovende en in dit geval onzinnige 3D print.
@Jochempie: Aanvullend: er is maar 1 manier om een 3D printer voor een mechanisch functionerend voertuig in te zetten: om een plug of een matrijs van te maken, waarna je het uiteindelijke onderdeel daarmee uit een beter geschikt materiaal maakt.
@Jochempie: Ik ben niet echt een specialist op dit gebied maar zoals je zegt is het materiaal waarmee je print erg belangrijk. Ik heb ooit eens een bedrijf bezocht waar met metaal 3d prints werden gemaakt en waar ze nu juist van beweerden dat ook op moleculair niveau het even sterk is als een gegoten product. Nu weet ik dat de materiaaleigenschappen van metaal erg afhankelijk zijn van de bewerking, dus of het product dezelfde eigenschappen heeft als bijvoorbeeld gewalst staal durf ik niet te zeggen.
@pomoek: Het ligt eraan of het om Electron Beam Melting gaat of niet. EBM is een “print” techniek waarbij de 3D printer voorzien is van een soort laskop. Daarmee legt hij gewoon een lasrups neer. Op zich heel sterk, maar ook heel grof en onnauwkeurig. Als je gegoten metaal wilt krijgen uit een print, moet je een wasmodel gaan printen en gaan zandgieten. Als je gesmeed metaal uit een printer wilt krijgen, heb je pech :)
@Jochempie: Het is iets met poeder en dan een laser eroverheen, meen ik: http://addlab.com/Home
@pomoek: Dat is powder bed infusion, of commercieel genoemd SLM of DMLS. EBM is werkelijk een gesmolten draad neerleggen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).