Twitter wil $1 miljard ophalen met beursgang

Twitter wil cash
Dat Twitter binnenkort naar de beurs wilde was al bekend, maar er is nu eindelijk bekend gemaakt hoeveel geld het kleine blauwe vogeltje wil ophalen.

Uit een melding bij de SEC blijkt dat Twitter van plan is om $1 miljard op te halen, dat zou betekenen dat de totale waarde van het bedrijf op $15 miljard wordt geschat. Snelle rekenaars weten dat het dus gaat om iets minder dan 7% van de aandelen die men naar de beurs wil brengen.

Het leuke van een beursgang is echter dat bedrijven met de billen bloot moeten, en allerlei cijfers en gegevens openbaar moeten maken. Zo weten we nu dat Twitter vorig jaar $79,4 miljoen verlies leed en in de eerste zes maanden van 2013 was het verlies $69,3 miljoen. Oftewel, over geheel 2013 zal het verlies waarschijnlijk groter zijn dan over 2012. Gaat lekker daar. Twitter stelt verder dat er 218,3 miljoen actieve gebruikers zijn, waarvan er 100 miljoen dagelijks actief zijn. Elke dag zouden er zo’n 500 miljoen tweets verstuurd worden. In totaal werken er bij Twitter zo’n 2.000 mensen.

Wanneer Twitter precies naar de beurs gaat is nog niet bekend, maar dat zal waarschijnlijk binnen enkele maanden zijn.

Actieve gebruikers Twitter

Twitter: omzet & verlies

4 reacties

    • @Vincent: Ik wel. Het businesmodel van dit soort bedrijven is dat ze eerst een lading gratis users “minen” denk aan (spotify, facebook, whatsapp) dit kost geld en levert ze niets op. Maar zodra er genoeg gebruikers zijn gaat er geincasseerd worden. Facebook zit onder de reclame, whatsapp wil een paar cent hebben en word er op den duur geincasseerd.

      Ik ben van plan grof in te kopen op de dag van de beursgang en na een jaar of anderhalf weer te verkopen om het risico voor te zijn.

  1. @Vincent @Laue vergeet ook niet dat de ‘drempel’ om Twitter te verlaten vele malen groter is dan de drempel om bijvoorbeeld Facebook te verlaten. Twitter is een leuke, verslavende, gimmick. Maar het is qua dienst niet onmisbaar.

    Ook zit er in de hoeveelheid gebruikers van Twitter nog veel meer lucht dan bij Facebook.
    Er is geen onderscheid tussen persoonlijke- en bedrijfsprofielen en het barst van de automatische auto’s die allerlei feeds twitteren en retweeten.

    Het actieve gebruik door echte personen wordt nog wel eens overschat en dat is wat uiteindelijk belangrijk is om geld te verdienen. Berichten moeten wel gezien worden door mensen die producten kopen.

    Reclame maken voor bots heeft weinig zin.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *