Uber bespioneert concurrent met doorverkochte data

Reguliere taxi's lijken opeens weer een stuk aantrekkelijker
Reguliere taxi’s lijken opeens weer een stuk aantrekkelijker.

Taxibedrijf Uber heeft het behoorlijk moeilijk de laatste maanden. Recentelijk werd bekend dat het bedrijf uit Sillicon Valley een verbazingwekkende 8 miljoen euro per dag verliest! In een uitgebreid stuk onthult de New York Times nu dat Unroll.me – een dienst die ongewenste e-mails tegen gaat – gebruikersinformatie doorverkocht aan Uber.

Oneerlijke concurrentie
De gebruikersinformatie werd via Slice Intelligence (het moederbedrijf van Unroll.me) doorverkocht aan Uber. Het taxibedrijf gebruikte die informatie vervolgens, zo meldt de New York Times, om de succesvolle concurrent ‘Lyft’ beter in de gaten te kunnen houden.

Om daar nog een schepje bovenop te doen, beweert de Amerikaanse krant zelfs dat Uber “werknemers opgedragen heeft om de Lyft-dienst massaal te bestellen en vervolgens weer af te zeggen, om zo Lyft-chauffeurs dwars te zitten. Andere werknemers moesten Lyft-auto’s aanhouden om de chauffeurs tijdens de autorit over te halen om full time voor Uber te komen werken.” Geen nietszeggende aantijgingen.

Verdediging
Jojo Hedaya, de directeur van Unroll.me, spreekt in een blogpost zijn klanten toe over het bovenstaande nieuws. Hij geeft hierin toe dat hij gebruikersinformatie heeft doorverkocht, maar wijst de lezers erop dat die gegevens anoniem zijn.

Daarnaast verwijst hij naar de Terms of Service Agreement en de Privacy Policy waaruit zou blijken dat gebruikers toestemming geven voor de doorverkooppraktijken.

Uber heeft nog niet gereageerd op het onthullende stuk van de New York Times.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *