Update: ‘Apple zou accu’s gratis moeten vervangen’

Gooi maar weg, die iPhone
De Consumentenbond vindt het niet netjes hoe Apple met hun klanten omgaat.

Eerder deze week kwam het nieuws naar buiten dat Apple de prestaties van iPhones aanzienlijk achteruit schroefde voor een langere batterijduur. Veel klanten (en haters) waren verontwaardigd, maar Apple laat in dit statement weten geen spijt te hebben. De Consumentenbond is zachtst gezegd een beetje teleurgesteld in het miljardenbedrijf.

In een interview met Tweakers stelt de vereniging die opkomt voor de consument dat Apple het totaal niet netjes aanpakt onder het mom van ‘gebruikers de beste ervaring bieden’. Gebruikers betalen namelijk volgens de woordvoerder ontzettend veel geld voor een smartphone en zouden daarom gratis gecompenseerd moeten worden, mocht de hardware zo snel verslechteren.

“Dit is bij een beperkt deel van de iPhones met accuproblemen wel aangeboden door Apple. Het zou logisch zijn als Apple dit aan alle bezitters van iPhones met accuproblemen had aangeboden.” Apple zegt namelijk zelf dat Lithium-ion-batterijen bij koud weer of door veroudering slechter kunnen gaan presteren. Daarom voerde het bedrijf bij iOS-update 11.2 in dat de processor minder hard gaat werken als blijkt dat de batterij het anders niet aan kan (terwijl 11.1 juist accuproblemen moest oplossen). Ja, je voorkomt het zomaar uitvallen van de iPhone, maar tegelijkertijd wordt het tergend om het toestel überhaupt te gebruiken.

Nu is er voor allebei de kanten van het conflict wel wat te zeggen, maar de Consumentenbond stelt in hetzelfde interview wel zeer terecht dat de nalatigheid van het bedrijf echt niet kan. “Daar hebben ze echt steken laten vallen. Dit is best een ingrijpende wijziging en daar kun je de consument niet over in het ongewisse laten. Dat vinden wij niet netjes.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *