De pinpas kan voortaan lekker in de portemonnee blijven zitten. Gemak dient immers de mens en vanaf vandaag is het mogelijk om te betalen met je smartphone. Al zijn er wel een aantal voorwaarden.
Zo moet je een klant zijn bij de ING en dien je te beschikken over een Android-toestel die draait op versie 4.4 of hoger. Ook moet de smartphone de moderne NFC-techniek ondersteunen. Het project is in een testfase de afgelopen maanden uitgerold en is vanaf vandaag voor het grote publiek beschikbaar.
In totaal konden ongeveer 10.000 ING-klanten de afgelopen tijd de nieuwe functie uitproberen. Aan de hand van feedback en tips heeft de bank de uiteindelijke versie gelanceerd. Je kunt de eerste zes maanden de dienst gratis uitproberen, hierna hanteert de ING een vergoeding van 0,50 eurocent per maand. De reden dat het contactloos betalen niet met een iPhone werkt, is omdat Apple de NFC-chiptechniek niet wil delen. Je kunt alleen in de VS en Groot-Britannië betalen met deze mogelijkheid, door middel van Apple Pay.
Wat als je android 4.3 hebt en je niet kan upgraden?
@martinus: Ik denk dat je het antwoord al weet.
@martinus: klagen bij je telefoonfabrikant. Niet alleen hiervoor is het handig om op een hogere versie te zitten. Ook voor veiligheidslekken.
Belachelijk dat ze hiervoor geld durven te vragen. Het automatiseren van het betaalverkeer is juist een kostenbesparing van jewelste voor de banksector.
@budha: onzin je betaald toch ook voor je betaalpakket met je pinpas etc. Nu zie je het nog los, straks niet meer.
@av_diver: En waarom zouden we hiervoor dan extra moeten betalen?
@budha: zie het als vervanging van een pinpas, maar dan vaker. Banken mogen pinpasjes nog bouwen in geheel eigen beheer.. Voor deze service moeten ze hun product geschikt (en veilig) maken voor een veelvoud aan telefoons, moet dit product vaker geupdate worden om veilig te blijven (gok ik) en zal er elke zoveel keer als iemand z’n telefoon vervangt waarschijnlijk nog wel een fysiek persoon in het proces betrokken worden als je dit vaker dan 1x per jaar doet i.v.m. veiligheidsredenen..
@entail: Dat automatisering een investering met zich meebrengt is duidelijk, maar de operationele kosten die ze hiermee kunnen besparen op het transport en opslag van contant geld compenseert dat uiteindelijk.
Bovendien hebben ze via een mobiele betaalapp weer een mogelijk contactmoment met hun klanten. Dat is ook veel waard.
@budha: ja, ergens mag je die dingen natuurlijk niet helemaal tegen elkaar afwegen. De belangrijkste reden is natuurlijk omdat het ‘gewoon kan’.. en 50 cent past waarschijnlijk prachtig in de afweging tussen ‘wil ik niet betalen/I don’t give a fuck’
@budha: @entail:
Vergeet niet dat je nog niet zonder pinpas kunt, niet alle winkels zijn al klaar voor contactloos betalen en dan heb ik het nog niet over het buitenland en de mogelijkheid om cash geld te pinnen uit de automaat.
@budha: Wees blij dat je een consument bent, ondernemers betalen per transactie. Ik ben ongeveer 80 euro per kwartaal kwijt en dan heb ik iDEAL niet eens bij de bank ondergebracht. Daar betaal ik nog een extern betalingsbedrijf voor.
Weer net zo vreemd als toen het internet bankieren werd geïntroduceerd: Een voor de bank goedkopere manier van betalen kost 50 cent per maand. Ja het is makkelijker voor de klant, maar voor de bank betekend het, op termijn, ook een hoop voordeel: Geen pasjes meer uitgeven, beter inzicht in de uitgaven van de klant noem maar op.
@pomoek: Vergeet niet dat je nog niet zonder pinpas kunt, niet alle winkels zijn al klaar voor contactloos betalen en dan heb ik het nog niet over het buitenland en de mogelijkheid om cash geld te pinnen uit de automaat.
ik vind het niet vreemd dat ze er 50 cent voor vragen. de Range Rover van de directeur moet ook winterbandjes….
ik weiger te betalen voor zoiets onbenulligs. Ik ben onlangs van de ING naar een goedkopere bank overgestapt omdat betalen voor het hebben van een rekening steeds duurder werd.
betalen voor e.e.a aan administratie per maand is tot daar aan toe, daar kom je niet onderuit, maar extra betalen… om te mogen betalen…. daaaaag ING.
@rnej: Daaag zeggen ze ook bij de ING. Jij blij met je goedkopere bank, maar kun je nu contactloos betalen met je telefoon…..?
@av_diver: lekker belangrijk, ik pin wel gewoon, of betaal contactloos met mijn pas..
Dé ING app? Ik moest gewoon een andere nieuwe app er voor downloaden hoor.