Vergeet Snapchat en Insta, TikTok is hier

tik-tok-social-media
Commerciƫle Chinese challenges veroveren de wereld.

Social media verandert snel. Waar je vroeger niet meetelde zonder HyvesFacebook-account biedt men je nu geld toe als je stopt. Instagram en Snapchat zijn leuk, maar moeten waarschijnlijk snel plaats maken voor de nieuwste sensatie, TikTok. Het Chinese bedrijf Bytedance nam in augustus de populaire app musical.ly over en veranderde de naam in TikTok. Ook heeft men een aantal functionaliteiten toegevoegd. Inmiddels groeit de app als kool en heeft ze wereldwijd al 760 miljoen gebruikers. Om je kennis te laten maken, of om te voorkomen dat je denkt dat ze naar de kinderboerderij geweest zijn wanneer de kinderen over TikTok beginnen, praten we je in dit artikel alvast bij.

TikTok is dus een platform waar de jeugd aan de slag kan met muziek en filmpjes. Het is de bedoeling dat je zelf korte filmpjes opneemt die je vervolgens kunt bewerken, met bijvoorbeeld VR-filters, zoals op Snapchat, en digitale stickers. Daarnaast kun je jouw filmpje voorzien van hashtags. Ook kun je muziekfragmenten kiezen en bijvoorbeeld jouw lipsync filmpje opnemen. Met hashtags kun je vervolgens aangeven wat er te zien is. Die hashtags hebben overigens een tweede doel. Via de organisatie kan je een gesponsorde hashtag-challenge kopen.

We leggen dit uit aan de hand van de #inmydenim challenge. Deze challenge was de eerste ‘branded challenge’ die TikTok samen met jeansmerk Guess deed.

[gv data=”cjwxMU2xLOY”][/gv]

In deze TikTok zie je hoe iedereen ineens een ander mens wordt als hij of zij een Guess-jeans aanheeft. Door zo’n hashtag toe te voegen aan jouw TikTok daag je de ontvangers uit om ook zo’n filmpje te maken. Het leuke is dat je geen editor hoeft te zijn om zo’n filmpje te maken. Met de handige opties is het letterlijk kinderspel om de leukste effecten aan jouw filmpje toe te voegen. Als gebruiker kun je zelf ook niet-commerciĆ«le challenges in gang zetten door jouw eigen #challenge te bedenken. Zo bedacht Jimmy Fallon, presentator van de legendarische Tonightshow, de #tumbleweedchallenge. Hier zie je zijn filmpje, met de challenge vanaf 1.30.

[gv data=”Lq7CCoCO6j4″][/gv]

Overigens is ook dit medium goed gevuld met commercie. Er zijn maar liefst vijf manieren om bereik te kopen. Daarnaast kan je een #challenge kopen en tot slot kun je werken met influencers. De grootste TikTok-influencers ter wereld zijn Lisa en Lena met 32 miljoen volgers, maar ook in Nederland komen de eerste influencers opzetten. Zo heeft de pas 12-jarige Nina Schothorst al ruim 1,3 miljoen fans. Je ziet haar in dit filmpje alles over zichzelf vertellen.

[gv data=”lq_44zckkUw”][/gv]

De populairste Nederlandse TikTok-influencer is voor zover bekend de 16-jarige Jael die als IndigoJael liefst 1,67 miljoen volgers heeft met zijn Fortnite-TikTok. Kortom, een social medium waar we nog veel van zullen horen.

[gv data=”xdAl-P2q9So”][/gv]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *