Verzin zelf toepassingen voor Android in de auto

Verzin toepassingen voor Android in je auto
Polestar daagt ontwikkelaars uit eens goed na te denken.

Ongeveer twee jaar geleden maakte Volvo bekend over te stappen op een op Android gebaseerd besturingssysteem voor in de auto. Een vrij unieke move in de automotive, aangezien de meeste fabrikanten een eigen systeem ontwikkelen en hanteren.

Polestar zal uiteraard ook van deze zet profiteren en maakt in aanloop naar ontwikkelaarsconferentie Google I/O bekend dat de Polestar 2 één van de eerste auto’s ter wereld zal zijn met Android aan boord. Met deze grote ontwikkelaarsconferentie in het vooruitzicht daagt Polestar ontwikkelaars uit om toepassingen te verzinnen voor in-auto ervaringen. Met Android is immers alles mogelijk en staat het ontwikkelaars vrij iets zelf te maken.

Via de website van Polestar kunnen ontwikkelaars ideeën met het automerk delen. De zet van Volvo om Android te armen is een goede geweest. In plaats van zelf te klooien om een systeem te ontwikkelen (hoi auto’s van FCA), laat men deze taak over aan de experts van Google die met Android een sterk en toegankelijk systeem in huis hebben.

The Android platform which we have introduced in Polestar 2 has so much potential for innovation that we immediately identified the chance to engage with the developer community. Together with Google, our own digital team has created an exciting interface in the car, and we know that this system will enable great opportunities. We look forward to inspiring new ideas that could make the digital experience in Polestar 2 even better. – Thomas Ingenlath, Chief Executive Officer Polestar

Lees ook: Toyota overstag: Android en Apple in nieuwste modellen

26 reacties

  1. Ik zit te denken aan een systeem dat gekoppeld is aan de rem/snelheid van de auto en communiceert met auto’s om je heen. Op die manier kan een eventuele remactie al eerder voorspeld worden zodat deze minder agressief is. Dat is op dit moment vaak het probleem, vooral bij vrachtwagens dat de noodrem zo abrupt ingrijpt dat de achterligger weinig tijd meer heeft om te reageren

  2. Echt geniaal dit. In een auto zitten zo mogelijk nog meer sensoren die ze kunnen gebruiken voor big data. En nu laten ze het volk zelf bedenken hoe ze zichzelf weg kunnen geven!9

    • @lekbak: big data is echt een term die hip was 3 jaar geleden. Ik werk dagelijks met miljoenen rijen data, en dat al een jaar of 4…door GDPR is het ook allemaal een stuk strenger geworden dus wat je zegt is niet van toepassing.

      • @ghost: maat jammer genoeg is GDPR nog niet overal geweldig doorgedruppeld. Dat er een wet is wil nog niet zeggen dat ‘ie wordt nageleefd. (en valt in sommige gevallen ook nauwelijks na te leven). Big data is daarnaast mss een buzzword als je dat bedoeld, maar wordt wel degelijk door autofabrikanten gebruikt. Een simpele Focus van 10 jaar terug had al 40gb aan memory aan boord. De doe dat ’t aantal verkochte units en je kan er interessante algoritmes en queries op los gaan laten.

    • @lekbak: denk dat jij t wel prettig zou vinden als de sluizen waar je op afvaart al weten dat je eraan komt zodat het schutten je minder tijd kost.. toch?

      • @galgootje: dat is dus mijn grootste angst wat betreft mijn werk.

        Het klinkt heel erg leuk, elke sluis staat al voor je klaar als je aankomt. Zijn ze nu ook mee bezig. Dan kan je je aanmelden uren van tevoren. Maar ondertussen is dat wel weer meer stress voor de schipper. Je moet er dan ook echt om die tijd zijn. Al dit soort kleine dingen (de uitvinding van de mobiele telefoon, later mobiel internet etc) maakt de wereld een beetje efficiënter, maar maakt de wereld ook een stuk stressvoller.

        Als er nu iets is hangt de bevrachter gelijk aan de telefoon want ze weten al precies waar ik ben. Mijn werkgever wil ook graag weten wat er nu weer aan de hand. Jou suggestie is goed voor “just in time”, maar just in time is vreselijk voor de mensen die er mee moeten werken. Als er nu een vertraging is lopen ze te stressen bij de klant, de bevrachter, mijn werkgever en dus ook in de stuurstoel vanwege opgelegde druk.

        En dan kom je uiteindelijk bij de vraag die tegenwoordig niet meer gesteld mag worden: wat wil je, een efficiënte wereld of gelukkige mensen?

        Geld verdienen en efficiëntie staat tegenwoordig bovenaan. Geluk maakt geen zak meer uit. Digitalisatie is goed voor efficiëntie maar echt heel slecht voor het geluk van de gebruiker. Van just in time tot social media en zelfs gewoon bellen i.p.v. er gewoon naartoe gaan om te praten. Elke vorm van digitalisering is slecht.

        • @lekbak: wow, die zag ik niet aankomen, maar wat heb JIJ een hele dikke vette portie gelijk! Mocht je ooit over de Lek varen en in de buurt van Culemborg zijn, leg dan even aan. Een bak koffie in’t zonnetje drink ik graag met je. Kan geloof ik nog een boel van je leren. En nee,das geen sarcasme. 🙂

  3. Wat ik vooral mis in de digitalisering van auto’s, is de omgeving eromheen(die niet digitaal is).

    Je kan een auto volledig digitaal maken en laten communiceren maar als de weg waar zij op rijden analoog blijft (zoals nu), wordt het mijn inziens nooit wen succes.

    Als je een soort Grid bouwt(digitaal raster), dan kan de auto communiceren met de omgeving, en niet alleen met de auto’s om zich heen.

    Maar goed, zo ver zijn we nog lang niet…net als dat opladen nog steeds gebeurt terwijl je stil staat. En dat, terwijl elk kind met een racebaan (of een bezoek aan de kermis) weet dat die wagentjes ook nooit stil staan om op/bij te laden.

  4. Eens, maar een grid is onnodig kostbaar. Auto’s die communiceren bestaan al, is alleen nog in testfase (bijv. Ericsson is hiermee bezig) en gaat, wanneer ’t eenmaal in productie gaat nog veel verder. Denk aan ’t ontvangen van pakketpost in je automatisch openende achterklep via de drone van Amazon…

  5. Misschien een hoop camera’s aan je auto die allemaal op de app aansluiten zodat Google alles kan analyseren en filmen en dat ze dan de info door kunnen verkopen

  6. Er hoeft niets bedacht te worden. De infrastructuur is nog te beperkt, de aantallen die afgezet worden zijn te gering. Dus het is overbodig.

    Zoals @ghost terecht opmerkt leven we nog in analoge tijden als het gaat om onze automobielen infrastructuur. Het digitaliseren van de voertuigen gaat pas zin krijgen als ze niet louter met elkaar communiceren maar met de gehele omgeving (wat de mens ook doet tijdens het rijden).

    We zitten nu in een transitiefase. Zoals we die ook hebben gehad met analoge media en digitale media. De mogelijkheden worden groter en om die mogelijkheden aan te bieden zijn we pas gaan verruimen, verbreden en veranderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *