Vijf bizarre fietsen die het nooit zijn geworden

Vijf bizarre fietsen die het nooit zijn geworden
Sinds de Engelsman John Kemp Starley hem in 1885 heeft voorzien van twee gelijke wielen, een ruitvormig frame en een ketting voor de aandrijving, is er aan de vorm van de fiets nauwelijks meer gesleuteld. Toch is talloze malen geprobeerd om de fiets te laten evolueren. Soms met succes, soms gedoemd om in de vergetelheid te raken. We hebben hier vijf commerciële miskleunen voor je verzameld.

1. Vouwfiets voor het leger (ja, echt)
Vouwfiets voor het leger
De vouwfiets is niet iets van de laatste jaren. Integendeel. In 1909 bouwde het Nederlandse Fongers dit militaire gevaarte, dat bedoeld was voor het leger. Vanwege de kleine wielen – niet echt handig in het terrein – werd het echter nooit een succes. Op de vouwconstructie na dan.

2. Een fiets in de vorm van een Zeppelin
Vélo Torpille
Deze Vélo Torpille (torpedofiets) van de Franse uitvinder Étienne Bunau-Varilla had een Zeppelin-achtige vorm voor een optimale aerodynamica. Met deze constructie wist fietsracer Marcel Berthet in 1913 een nieuw record te zetten op het 5 kilometer lange Paris’s Vel’ d’Hiv, waar hij een gemiddelde snelheid van 53 km/u noteerde.

3. Fiets in een polyester condoom
Elswick-Hopper Scoo-ped
De Elswick-Hopper Scoo-ped was een fiets omwikkeld in een polyester behuizing, die wat weg had van een Italiaanse jaren vijftig scooter. Ontwerper Maurice Moss probeerde de tweewieler te verkopen als een fiets voor mensen die niet vies willen worden. Er werden er niet meer dan vijftig van gemaakt, want de animo was erg laag.

4. De Volvo Itera
Volvo Itera
In 1980 vatte Volvo het plan op om een kunststof fiets, de Itera, op de markt te brengen. De Zweden zagen er wel heil in, een frame van kunststof en lichtgewicht wielen van polyamide. Op papier was ‘ie ook perfect: onderhoudsvrij, licht en nog goedkoop ook. Toch kon plastic het stalen frame niet vervangen. De fiets zwabberde te veel, waardoor hij bij koud weer zelfs kon breken. Om die reden werd de Itera in Denemarken zelfs verboden. Nee, een verkoopsucces is het nooit geworden, maar wie goed zoekt kan ze af en toe nog op Marktplaats vinden

5. Acrow met voorwielaandrijving
Acrow met voorwielaandrijving
Het Australische Acrow bedacht een fiets waarbij de transmissie en trapers in het voorwiel is opgenomen, terwijl je de achterkant kon omwisselen voor bijvoorbeeld een boodschapenvariant met twee wielen. Ook het zadel was opmerkelijk te noemen, dat maar één positie kende. Het bleef bij honderd prototypes.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *