Vliegtuig op zonne-energie haalt nét aan eindstreep

Are we there yet? How about now, are we there yet now?
Van de oostkust naar de westkust van de Verenigde Staten is voor velen een droom. Sommigen willen het in een sleurhut met motor Recreational Vehicle doen, anderen op een Harley. Het Zwitserse team achter de Solar Impulse doet het per vliegtuig.

Dat klinkt simpel, totdat je beseft dat de Solar Impulse een vliegtuig als geen andere is. Dit vliegtuig wordt geheel aangedreven door zonnecellen, en is 2 maanden geleden vertrokken van San Francisco om, met tussenstops, naar John F. Kennedy Airport in New York te vliegen.

Gisteravond lokale tijd is het vliegtuig veilig en wel geland in The Big Apple. Tijdens de vlucht merkte een volghelicopter een barst in een van de vleugels op. De barst bleek onschuldig en had geen invloed op de performance, desondanks werd er geen risico genomen en mocht de Solar Impulse drie uur eerder landen op de eindbestemming dan de bedoeling was.

Het vliegtuig heeft nog het meeste weg van een grote motorzwever, maar heeft 4 elektrische motoren aan de vleugels. Alle horizontale draagvlakken zijn voorzien van zonnepanelen voor efficient gebruik van het beschikbare oppervlakten. Er is in totaal 200 vierkante meter aan fotocellen, die overdag hun energie opslaan in lithium-ion batterijen in de vleugels. ’s Avonds kunnen de motoren deze energie dan weer gebruiken om door te blijven vliegen.

Over de gehele reis is ongeveer 56.000 kilometer gevlogen met een gemiddelde snelheid van iets meer dan 50 kilometer per uur. Dat lijkt laag, maar de enorme vleugels zorgen voor veel lift, waardoor de airspeed relatief laag kan blijven. Onderweg werd en passant ook nog een afstandsrecord voor elektrische vliegtuigen verpulverd.

[lg_folder folder=”0_Divers/Solar_Impuls_zonnevliegtuig/” count=”8″ cols=”4″ paging=”true”]

Nog geen reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *