Vodafone SmartPass: betalen met je telefoon

Vodafone SmartPass
Het is 2014, maar we betalen nog met onhandige pinpassen en -codes. Wordt het niet eens tijd om de portemonnee te elimineren? Ja, aldus Vodafone. Het telecombedrijf introduceert daarom vandaag de SmartPass.

De SmartPass is de eerste dienst in Nederland waarmee iedereen contactloos kan betalen via een telefoon. Het contactloos betalen kan door middel van Near Field Communication (NFC)-technologie. Hierbij hoef je je telefoon alleen maar even tegen een betaalterminal te houden.

Dit betekent niet dat iedereen met een iPhone van NFC-hater Apple -zij doen draadloos liever via iBeacon– de dienst niet kan gebruiken, Vodafone brengt namelijk ook een sticker uit die achterop iPhones kan worden geplakt. Niet meteen iedere iGebruiker vingerwijzend uitlachen, want de sticker zal ook de enige betaaloptie worden voor niet-Vodafone-klanten met een NFC-telefoon. Alleen Vodafone-klanten met een nfc-chip op de simkaart kunnen transacties zonder sticker doen. Vodafone zegt dat klanten deze simkaart gratis kunnen aanvragen.

Wat is SmartPass?

SmartPass is een prepaid V PAY-betaaldienst die met Visa is ontwikkeld. Omdat SmartPass prepaid is, kun je nooit meer geld uitgeven dan je er zelf op hebt gezet. Voor transacties boven de €25 moet je overigens een pincode invoeren, maar die limiet kun je ook zelf wijzigen. In Nederland kun je met Vodafone SmartPass onder andere al contactloos betalen op NS-stations, Schiphol, in de Amsterdam Arena en bij meerdere vestigingen van bekende retailketens. Aan het einde van dit jaar moeten dit op 50.000 plekken kunnen. Onderling geld uitwisselen is ook mogelijk, daarnaast werkt SmartPass ook in het buitenland bij alle contactloze betaalterminals met een V PAY-logo.

De SmartPass werkt ook op afrekenapparatuur die door ING en ABN Amro worden gebruikt. Deze banken hebben onlangs al contactloos betalen via de pinpas geïntroduceerd. SmartPass is hiermee compatibel, waardoor er momenteel al 30.000 locaties zijn waar je het kunt gebruiken.

[gv data=”1uFdw4Qdn3Y”][/gv]

De komende tijd zal Vodafone het aantal mogelijkheden voor consumenten verder uitbreiden onder de naam Vodafone Wallet. In deze virtuele portemonnee kunnen op termijn naast de SmartPass onder andere ook klantenkaarten, e-tickets, vervoersbewijzen en de sleutels voor je kantoor of hotel toegevoegd worden.

Rob Shuter, de CEO van Vodafone NL, zegt te verwachten dat Nederlanders binnen vijf jaar alleen nog hun telefoon gebruiken om te betalen. We snappen goed dat hij die wens heeft, want in de voorwaarden voor SmartPass staat namelijk de volgende tekst:

“Haal nog meer uit je Vodafone SmartPass door Vodafone toestemming te geven om je speciale aanbiedingen te sturen. Door deze optie aan te klikken geef je ons, Wirecard, toestemming om je persoonlijke gegevens voor dit doel door te geven aan Vodafone, waaronder gegevens over de transacties die je verricht met behulp van de Vodafone SmartPass.”

Hetgeen waar ING zo om werd verguist, wordt nu door Vodafone als opt-in aangeboden: het doorverkopen van je betaalgegevens, zodat men weet wat je graag koopt, en je aanbiedingen op maat mag verwachten. Tip: lees de voorwaarden van Vodafone SmartPass goed door voordat je op ‘akkoord’ klikt.

Privacy, iemand? Voor wie het toch graag wil gaan gebruiken, de Smartpass is het eerste jaar is gratis. Daarna kost het €12,95 per jaar. Een nieuwe kaart of sticker kost €4,95.

3 reacties

  1. Blijf maar geld weggooien , waarom willen mensen niet accepteren dat pinpas gewoon voldoende is klaaaaar laat ons .. Als je batterij leeg is kan je niet betalen lekker heur

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *