Volkskrant werkt met 80 man aan nieuwe site en app!

Of je maakt zelf een site
Dat moet wel een bizar vette site worden!

Bij Instagram hadden ze 12 man nodig om wereldwijd impact te maken, ga na wat je kan doen met 80 man! De verwachtingen van de Volkskrant app+site liggen dan ook zeer hoog bij mij, zullen ze hiermee in één klap de concurrentie uit het veld slaan? Nee, natuurlijk niet, maar het geeft wel aan waarom steeds meer papieren media het moeilijk hebben.

Via Mediafacts kunnen we alvast melden dat er een “sneak preview app” wordt gelanceerd, voorafgaand aan de livegang van de nieuwe Volkskrant website. Via deze app krijg je elke avond tien artikelen uit de krant van de volgende dag. Het zou hier gaan om tien exclusieve artikelen, want de rest lezen we wel op de interwebs.

De nieuwe site bevat naast “gratis nieuws”(!) een betaalde ‘Plusomgeving’. Philippe Remarque, hoofdredacteur van de Volkskrant: “In feite creëren wij een nieuwe digitale krant die alle kwaliteiten heeft van de papieren krant, plus alle voordelen van het internet zoals deelbaarheid, interactie en video. Een krant ook, die 24 uur per dag verandert.” Goh, deelbaarheid, interactie en video.. lekker vernieuwend! Bezoekers die geen abonnee zijn, krijgen via aanschaf van een dag- of maandpas toegang tot Volkskrant Plus. Losse artikelen worden er niet in verkocht.

De Persgroep is eigenaar van de Volkskrant. Leuk detail is daarom dat deze week ook bekend werd dat een aantal ex-Persgroepers de site NewsMonkey zijn gestart. Het is een project van Mick Van Loon (oprichter en ex-hoofdredacteur van HLN), Wouter Verschelden (ex-hoofdredacteur van De Morgen) en Patrick Van Waeyenberge (ex-directeur van De Persgroep). Volgens het trio moet ‘de journalistiek zoals we ze tot nu toe kenden, heruitgevonden worden’. Juist, maar dan gewoon gratis. En zo zal geschieden, vanaf half december komen ze met een mix van breed populair nieuws en achtergrondverhalen, maar altijd geschreven met een focus op sociale media. De site lanceert meteen ook een crowdfunding-actie: ze zoeken kleine aandeelhouders die mee eigenaar willen worden van het project. Inmiddels hebben ze al 190.00 euro opgehaald!

Eén reactie

  1. Leuke anekdote: Rond het jaar 2000 begint PCM met PIM de tegenhanger van NU.nl, namelijk EN.nl. Dat ging nogal mis. 13 jaar later doen ze nog een poging?

    AMSTERDAM – PCM Uitgevers stopt grotendeels met zijn internetactiviteiten, ondergebracht bij PIM (PCM Interactieve Media). De sites van krantentitels, waaronder Het Parool, de Volkskrant en NRC Handelsblad worden teruggesnoeid tot een ’teletekst-achtig’ minimum.
    PCM stak jaarlijks dertig miljoen gulden in internet, maar moet drastisch bezuinigen omdat de advertentiemarkt inzakt en de oplages dalen. PIM-directeur Peter van Dijk komt binnen drie weken met voorstellen om de kosten ‘aanzienlijk’ te reduceren.

    PIM zelf wordt opgeheven, wat de meeste van de 130 medewerkers hun baan zal kosten. Gistermiddag werden zij door de PIM-directie ingelicht. Vanochtend hadden de weinigen die nog op hun werk waren verschenen, een spreekverbod.

    De sites van de krantentitels worden weer ondergebracht bij de kranten zelf, die ze met een kleiner budget draaiend moeten houden.

    In hun huidige vorm kannibaliseren de sites de krant, schrijft PCM-topman Cees Smaling in een memo. ‘Unieke informatie’ wordt gratis weggegeven aan site-bezoekers van wie tachtig procent geen abonnee is van een PCM-titel. Intussen is de markt voor online advertenties, de banners en buttons, compleet ingestort. Smaling beschouwt internet als een – te dure – marketingactiviteit, waar betere alternatieven voor bestaan.

    Over het lot van de in juni gelanceerde algemene nieuwssite EN.nl is nog geen beslissing genomen. Wellicht kan die verder als leverancier van zakelijke afnemers, oppert Smaling. PIM runt verder themasites als Bekpek (reizen), Consuweb (consumenteninformatie) en Clickwork (vacatures). Clickwork werd eerder dit jaar op een laag pitje gezet, terwijl bij veilingsite Spott – een samenwerking met uitgever VNU en mediaconcern HMG – vorige maand het licht uitging, na investeringen van in totaal twintig miljoen gulden. Factlane, dat artikelen uit PCM-kranten verkoopt aan overheid en bedrijven, wordt wel voortgezet, aangezien het bijna quitte draait.

    De bezuinigingen zijn ingegeven door de verslechterende inkomenspositie van PCM. Het concern zag vorig jaar zijn nettowinst dalen van 75 miljoen gulden in 1999 naar 56,4 miljoen gulden, mede door de verliezen op de zaterdagmagazines en de internetactiviteiten. Bestuursvoorzitter Smaling kondigde in maart al een rigoureuze reorganisatie aan, die veertig miljoen gulden moet opleveren.

    Hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen van Het Parool ziet http://www.parool.nl als ‘onlosmakelijk onderdeel’ van de krant. Wel begrijpt hij het probleem dat Smaling signaleert. ”De investeringen zijn enorm, en de opbrengst in geld is nul. Dan moet je ergens een streep trekken, ook al is dat een schok voor de mensen die zich zo hard voor PIM hebben ingezet.” De hoofdredactie gaat samen met directeur/uitgever Rob Steenbergen nadenken over mogelijkheden hoe de site http://www.parool.nl in eigen beheer te nemen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *