Waarom Battlefront 2 nu al ontzettend veel haat ontvangt

De game is meesterlijk, maar bevat één belachelijk aspect
Luke, I am pay to win. Nooooooo!

Star Wars Battlefront 2 komt pas over iets meer dan een maand uit, maar zowel fans als haters hebben na de beta hun mening al klaarliggen. In dit artikel schreef ik al over mijn bevindingen van de aankomende game, die uitzonderlijk goed is. Maar toch ontvangt EA’s Star Wars-game vooral heel veel haat en dat heeft alles met een enkel aspect van de game te maken: Loot crates.

[gv data=”xCpbIdIlDnI”][/gv]

Hoewel het systeem van kratten met inhoudelijke en cosmetische upgrades door de populaire Blizzard-game Overwatch werd geperfectioneerd, doen vele games al jaren aan het willekeurige uitdelen van upgrades en aanpassingen. Ook EA dacht een beetje van deze ‘hype’ te snoepen door het gehele progressiesysteem rondom loot crates te bouwen. Wat blijkt? Rijke gamers zullen hierdoor een veel toffere ervaring hebben dan arme gamers.

Loot crates
Het zit zo: De loot crates kosten zo’n 1000 in-game credits. Het probleem is dat je met een gemiddeld potje (in de beta) zo’n 150 credits ontvangt, wat dus uiteindelijk een gigantische grind oplevert, wil je alle upgrades en items krijgen. Daar komt ook nog eens bij kijken dat er duplicaten in de kratten kunnen zitten, wat de noodzaak voor honderden uren spelen alleen maar groter maakt.

Gelukkig is er nog een andere optie: Je kunt de loot crates met echt geld kopen. Nu zijn dergelijke ‘microtransactions’ altijd een punt van discussie, ongeacht de game. Het probleem van Battlefront is daarentegen dat het zo belachelijk lang zou duren om alle upgrades bij elkaar te sprokkelen, dat je gedwongen wordt om geld te betalen naast het aanschaffen van de daadwerkelijke game.

Backlash

Na de beta waren fans en haters dus behoorlijk verontwaardigd over de balans van de prijzen van de crates en de beloningen van een potje. Wanneer je deze lijn immers doortrekt, betekent het dus dat spelers die extra geld hebben gelapt bij de release van de game direct beter zijn dan anderen. Nu kun je denken ‘ik ben een super goede shooter-gamer en niemand is beter dan ik’, maar de natuur van de upgrades maakt je skill tot op zekere hoogte irrelevant.

Spelers die veel loot crates hebben verdiend of gekocht zijn namelijk objectief beter. Dat wil zeggen, als je een upgrade hebt die ervoor zorgt dat je wapen 25% meer damage doet, is jouw wapen dus letterlijk 25% sterker dan die van je tegenstander. Het wordt nog erger, want er zijn zelfs upgrades die je tijdens bepaalde aanvallen letterlijk onsterfelijk maken. De speler die niet betaald heeft kan gemakkelijk dood gaan, terwijl de betalende speler onsterfelijk is. Insert de term ‘pay to win’.

Conclusie
Nu ben ik het enerzijds volledig eens met de kritiek op het absurde systeem, maar anderzijds kan ik me er nauwelijks druk om maken omdat Battlefront 2 gewoon zo’n toffe game is. Nu, mijn ervaring zou als niet extra betalende speler wat achteruit kunnen gaan doordat mijn tegenstanders wel extra pegels hebben neergelegd. Dat neemt niet weg dat ik – zelfs zonder extra te betalen – alle upgrades kan verdienen. Challenge accepted!

[gv data=”hJcXt5HulYo”][/gv]

Wat denk jij. Heeft EA het wederom verpest nu ze – in plaats van hun absurde DLC-beleid – nu microtransacties stimuleren, of moeten fans die niet extra willen betalen gewoon niet zo zeuren? Laat het weten in de comments! Meer over Star Wars Battlefront 2 lezen? Hier vind je alle informatie over de aankomende game op een rijtje. Check hier daarnaast mijn bevindingen van de beta.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *