Waarom Black Ops 4 ook perfect is voor CoD-haters

CoD Black Ops 4 wordt episch
Ik heb best veel zin in Black Ops 4, en dat is heel wat om toe te geven voor een Call of Duty-hater.

Als gamers denken aan een franchise die al jaren geteisterd wordt door melkerij, nauwelijks vernieuwende concepten en toch belachelijk leuke gameplay, dan moet dat wel Call of Duty zijn. De serie shooters komt steevast ieder jaar met een nieuwe uitvoering, veelal nauwelijks verschillend van zijn voorganger. Wanneer er dan veranderingen worden doorgevoerd (geen zombiemodus, space-setting, celebrities in het verhaal) dan overstijgen ze vaak de monotone ontwikkeling van de nieuwste game niet. Dat gaat met Black Ops 4 wel anders worden en zal daarmee een heleboel CoD-haters (zoals ikzelf) gaan aanspreken.

Call of Duty: Wederom hetzelfde 3
Eergisteren werd tijdens het onthullingsevenement van ontwikkelaar Treyarch bekend gemaakt wat er allemaal naar Black Ops 4 gaat komen (en wat vooral niet). Voor het eerst sinds de heruitvinding van de Call of Duty-formule met Call of Duty 4: Modern Warfare (2007) maakt uitgever Activision samen met Black Ops-ontwikkelaar Treyarch ein-de-lijk grotejongensbeslissingen.

Jazeker, de terugkeer naar de Tweede Wereldoorlog (Call of Duty: WWII) was tof en ook kleine aanpassingen aan het sociale aspect van Call of Duty waren noemenswaardig, maar zoals gezegd lijkt de blauwdruk van een CoD-game sinds de release van Modern Warfare nu eindelijk écht op de schop te gaan. Nu betekent verandering niet altijd een verbetering, maar in dit geval zeker wel. Black Ops 4 gaat zich eindelijk meer richten op de moderne gamer.

[gv data=”ooyjaVdt-jA”][/gv]

Fortnite en Overwatch
Hoe erg het ook is dat een cartooneske, relatief casual game als Fortnite Call of Duty inspireert, is het toch echt zo. Kijk bijvoorbeeld naar de ontzettend kleurrijke, lichtelijk cartooneske artstijl in de bovenstaande gameplayvideo. Een andere belangrijke toevoeging aan het multiplayer-aspect is een levensbalk boven iedere tegenstander; iets dat veel shooters (bijvoorbeeld Overwatch) gebruiken om strategie belangrijker te maken dan een snelle ’time to kill’.

Maar de populariteit van het Battle Royale-genre is natuurlijk de grootste inspirator en toevoeging aan Black Ops 4. Op deze manier gaat Treyarch een gigantische doelgroep aanboren; fans van CoD gaan straks samen battle royalen tegen fans van het jonge subgenre. Het zou me dan ook niks verbazen als de Battle Royale-modus populairder gaat worden dan de daadwerkelijke CoD-kern zelf.

Daarnaast lijkt ook de zombie-modus heel erg te gaan veranderen. Nazi-zombies zijn al lang niet meer de norm, maar het lijkt erop alsof het welbekende format van het ontgrendelen van nieuwe stukken in lineaire levels ook in de prullenbak gaat. Daarvoor komen er grote open maps in de plaats (waaronder een Romeinse gladiatorenarena).

De onderstaande trailer suggereert daarentegen nog iets wat geleend lijkt te zijn van Overwatch: uiteenlopende personages met eigen vaardigheden, wapens en karakter. We zien een dame met twee revolvers, maar ook een brede gast die zijn vuisten alleen gebruikt, een wetenschapper die bommetjes gooit en een assassijn met twee dolken. Mogelijk is het rondrennen en knallen uit de zombiemodus geschrapt en krijgen we eindelijk diepere, gespecialiseerdere gameplay gebaseerd op klassen of personages zelf.

[gv data=”ffvg7cR68-Q”][/gv]

Singleplayer is voor mietjes
Een andere verandering is het gebrek aan een singleplayer; de eerste keer in CoD-geschiedenis dat een meeslepend, bombastisch en vooral over de top verhaal niet centraal staat. Als CoD-speler van het eerste uur was dat vroeger voor mij altijd de drijfveer. De eerste twee Call of Duty-games bevatte een episch en meeslepend verhaal en ook de Modern Warfare-reeks wist mensen te choqueren en boeien.

Maar het gaat al jaren bergafwaarts met de verhalenvertelling in de CoD-games. Wat mij betreft werd het hoogtepunt bereikt met het filmische verhaal uit de eerste Black Ops. Met andere woorden, Activision had al veel eerder de knoop moeten doorhakken en de karige verhalen overboord moeten gooien. Veel moderne shooterfans spelen immers alleen maar multiplayer. Zo werd recentelijk bekend dat nog geen 30% van de Battlefield 1-spelers de campagne had uitgespeeld.

Call of Duty 2.0
Uiteindelijk komen al die veranderingen bij elkaar in een game die mogelijk alle conventies uit het CoD-repertoire doorbreekt. Eindelijk, want naast een steenharde kern was CoD nauwelijks meer aantrekkelijk voor shooter-fanaten die de game niet ieder jaar kochten. Met andere woorden, Activision lijkt met Black Ops 4 eindelijk weer nieuwe mensen aan te spreken.

Een nieuwe community betekent nieuwe sferen, nieuwe feedback en hopelijk een nieuwe richting voor de franchise. Zoals ik al zei speelde ik de CoD-games ver voordat ruimtepakken, zombies en geestdodende repetitie werden geïntroduceerd in de franchise. Sindsdien ben ik faliekant tegen de geldhongerige structuur van de serie en wacht ik eindelijk op een nieuw deel in de reeks dat mij weer verliefd kan laten worden op de snelle, chaotische actie van Call of Duty.

Zoals het er nu naar uitziet, doet Black Ops 4 dat met vlag en wimpel. Een Battle Royale-modus is verfrissend en ontzettend tactisch, tweaks aan de multiplayer-gameplay zijn meer dan welkom en met zo veel extra geld dat normaal naar de singleplayer zou gaan, kan Treyarch zich volledig focussen op een solide multiplayer-ervaring. Kortom, een recept voor een ijzersterke game die zelfs CoD-haters zoals ikzelf weer overstag kan halen.

Call of Duty: Black Ops 4 is vanaf 12 oktober verkrijgbaar voor de PlayStation 4, Xbox One en PC.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *