Waarom dit auto-interieur zo bijzonder is

Display van de toekomst
De cockpit display van de toekomst.

Heeft jouw wagen nog fysieke knoppen? Pff, dat is zo verleden tijd. Auto’s beginnen immers langzaam technologieën over te nemen die wij al lang in onze broekzak hebben. Zo implementeert het Finse Canatu in samenwerking met Continental een high-tech 3D touchscreen in een auto van de toekomst en wint daarmee in de categorie ‘Concept Cars’ op de Automotive Brand Contest 2018. En man, wat is zo’n display tof.

Hoewel je ongetwijfeld nog nooit gehoord hebt van Canatu, zal dat in de toekomst wellicht anders zijn. Het bedrijf ontwikkelde in de categorie ‘concept cars’ het meest innovatieve product, genaamd 3D Touch Cockpit. Het idee is simpel: een drukgevoelig touch-display in de auto waarmee je alles kunt regelen. De uitvoering is daarentegen zo gemakkelijk nog niet.

Leuk en aardig, een high-tech scherm midden in je bolide, maar wat houdt een gemiddelde chauffeur tegen om zichzelf in de prak te rijden terwijl hij sensueel over de verschillende vormen en inhammen van het display wrijft? Nou, haptische feedback.

Nu, het begrip klinkt wellicht high-tech, maar is wederom een hele gewone functie op een gemiddelde smartphone. De gebruiker krijgt niet alleen audiovisuele que’s, maar kan ‘blind’ het display opereren doordat er met trillingen wordt aangegeven wanneer een actie bijvoorbeeld voldaan is. Verder zitten er fysieke geleiders op het scherm waardoor je vinger nooit op het ‘verkeerde pad’ terecht komt. Overigens maken Audi en Porsche ook al gebruik van deze techniek.

[gv data=”hNxmi9wlju4″][/gv]

Maar wat kan de 3D Touch Cockpit precies? Nu, in de bovenstaande demonstratie is te zien hoe zo’n beetje alles van een normaal bedieningspaneel in de software verwerkt zit. Zo kun je muziek browsen (misschien zelfs met Spotify-connectie?), het volume regelen, de airco aanzetten, de temperatuur tweaken en is het tevens een scherm voor je navigatie.

Maar Canatu heeft nog meer te bieden. Naast een centraal display kan het bedrijf namelijk naar eigen zeggen ook zo’n beetje ieder oppervlak in een sensor veranderen. Zo kun je als bijrijder je stoel verzetten, de stoelverwarming regelen en je raam open en dicht maken met een high-tech paneeltje. Ja, heel tof, maar lang niet zo handig of vernieuwend vergeleken met een alles regelend, drukgevoelig, haptisch terugkoppelend display van de toekomst.

[gv data=”yW9jLbupahw”][/gv]

Ondertussen komen er nog meer high-tech snufjes uit andere sectoren naar auto-industrie. Zo kun je straks gesprekken voeren met je BMW of Mercedes. Ook implementeert Elon Musk’s Telsa een functie die tot voorheen alleen voor Russen weggelegd was: de dashcam. En nee, die heb je niet nodig om selfie’s mee te maken.

25 reacties

      • @mashell: Klopt. Maar we hebben het hier over de automobielindustrie. Een schermpje kost niet veel, behalve voor de consument. En ook al is ‘ makkelijk te vervangen, is het werkplaatstarief vaak hoger dan de prijs van het onderdeel. Overigens kunnen die schermen in theorie misschien tientallen jaren mee, maar dat wil niet zeggen dat ze dat allemaal halen. Mijn tv krijgt steeds meer verticale strepen, en ik heb al meerdere tablets vervangen omdat de touchscreencontroller uitviel. Ook zo’n onderdeel dat in theorie redelijk makkelijk te vervangen is, maar wat in de praktijk bij bepaalde merken duurder is dan gewoon een nieuwe kopen.

        • @boomhauwer: en dat is precies het probleem. Je moet niet nieuwe features gaan brengen, maar de bestaande in goede conditie houden. Dus het beperkt houdden tot beveiligingsupdates, kaarten updates, updates van algortimen etc. Daarvan wordt de software niet zwaarder (als in heeft flink meer processortijd nodig) maar wel beter en blijft bruikbaar. Als je een auto koopt dan hoef je na een halfjaar niet een nieuwe feature te hebben die je voorheen ook niet had, maar het is wel verdomde handig als de wagen de nieuwe rondweg kent. Hier kunnen de fabrikanten nog flink verbeteren, probleem alleen is dat de telefoonfabrikanten het slechte voorbeeld geven. En de TV fabrikanten helemaal, daar verdwijnt gewoon functionaliteit.

      • @mashell: Hoeveel merken zijn er die aktief software upgraden naar nieuwe standaarden? Volgens mij doet momenteel alleen Tesla dat, maar die moeten nog maar bewijzen hoe lang ze dat blijven doen bij oude modelgeneraties.

  1. Ik krijg nu soms al jeuk van die smartphone dingen. En dan willen ze steeds meer van die flauwekul in auto’s proppen. Een AUX uitgang icm een prima radio is meer dan genoeg voor mij.

    • @tge1: ik wil niet super nerdish doen maar je bedoelt natuurlijk. Een aux in. Want de radio krijgt een succes signaal binnen van een externe (auxiliary) bron.
      Verder ben ik het 100% met je eens. M’n eigen auto heeft ook een hopeloos oude ingebouwde navi. Ik zet m’n telefoon in de houder en de aux in erin en ik heb opeens Android car.

        • @loserboi932: ff checken…
          Waarom elke keer je telefoon aan aux koppelen??

          Heb in mn roadster een radio met Bluetooth gezet, super makkelijk. Lekker spotify luisteren onderweg.

          In de mini van mn vriendin een Bluetooth module gezet die is gekoppeld aan aux, ze kan bellen en spotify luisteren zonder geklooi met kabels enzo!

          Snap dus écht niet waarom ik nog zoveel mensen zie klooien met aux kabeltjes of (nog erger…) oordopjes…

  2. Mare, je mag vanaf volgend jaar al niet eens meer met een telefoon op de fiets? Maar een beetje aan je deur zitten frunniken icm een klein schermpje om je massagefunctie aan te zetten kan dan wel? T ziet er wel mooi uit.. dat dan wel.

  3. Ben meer van de mooie verlichte knoppen dan een enkel scherm in het interieur. Mag dat altijd graag zien in het duister. En het werkt tien keer sneller. Voorruit beslaat? 1 knop indrukken en klaar. Touchscreen; eerst zoeken in een submenu…

  4. Ik ben hélemaal geen voorstander voor al het touch gedoe! Fysieke knoppen zijn handiger voor de meeste zaken. Voor de fabrikant is het uiteraard een pak goedkoper!

  5. Welke totaaldebiel verzint dit, met je vingers op een scherm, van de weg kijkend. Verlichting in je muil als je ’s avonds aan het rijden bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *