Waarom elke online game deze 3 sociale features van Overwatch moet overnemen

Auteur: , Geen reacties
Zo kan het ook

Deze tools zouden iedere online multiplayer game zo veel beter maken!

Online gamen is voor veel gamers een plek om competitief, coöperatief en recreatief te genieten van al het mooie dat gaming te bieden heeft. Tegelijkertijd is het een plek voor smeerlappen om voor geen enkele logische reden je moeder of je kennelijke homoseksuele geaardheid bij de discussie te betrekken. Blizzard heeft daarentegen een aantal systemen in de shooter Overwatch geïmplementeerd die direct in alle online games verwerkt zouden moeten worden, afgezien van de gebruikelijke ‘report’-knop.

Ranking
Nu, deze eerste is zeker niet uitgevonden door Blizzard, maar is in combinatie met de onderstaande systemen ontzettend effectief. Overwatch kent een aantal modi, waarvan Competitive de meest – je raadt het al – competitieve modus is. Je verdient speciale rewards en kunt ervan uitgaan dat je medespelers hun best doen.

Maar om aan competitive mee te mogen doen, moet je ieder seizoen 10 zogenoemde placement matches spelen. Dit zijn nulmetingen die bepalen welke rank-score (van 0 tot 5000) je mee begint. Vervolgens matcht Overwatch de twee teams met een gemiddelde rank-score die nagenoeg gelijk is. Dit systeem zorgt ervoor dat je altijd met ongeveer even sterke mede- en tegenspelers speelt.

Hierdoor zijn wedstrijden uitdagend, maar niet overweldigend. Je hebt nog steeds betere mede- en tegenspelers om van te leren, zonder dat je ondergesneeuwd of uitgescholden wordt. Een prachtige toevoeging voor zo’n beetje alle competitieve games en door het specifieke getal van 0 tot 5000 in plaats van slechts een richtlijn (gold, silver II, Elite) kan er nog specifieker gematcht worden.

Selectieve groups
Naast een competitieve rank propageert Blizzard ook effectieve samenwerking binnen teams van 6 spelers. Als je geen vrienden hebt die Overwatch spelen (of ze zijn zoals ieder normaal mens gaan slapen terwijl jij om 4 uur ’s nachts nog speelt) kun je sinds kort gemakkelijk met vreemden samenspelen. Maar dat zou bij gebrek aan effectieve communicatie en rolverdeling tot een hoop frustratie kunnen leiden.

Daarom is de Group-functie aangescherpt en kun je – afhankelijk van je voorkeuren – aangeven welke rol je binnen het team wilt vervullen. Ben je een echte tank in Overwatch, dan geef je dat aan en zoekt Overwatch een groep voor je die specifiek een tank zoekt.

Dit is toe te passen op praktisch iedere strategische game. Speel je graag een healer, dan wordt je in een team geplaatst dat een healer nodig heeft. Dat kan een game als League of Legends zijn, maar ook Battlefield of Team Fortress. Kortom, op maat gemaakt groepsystemen maken het mogelijk voor vreemdelingen om effectiever samen te werken.

Endorsement
Tot slot implementeerde Blizzard recentelijk een – in mijn ogen revolutionaire – functie genaamd Endorsements. Online gamen gaat vaak gepaard met schelden, noobs belachelijk maken en expres niet je best doen als iemand zich karig opstelt. Maar zoals iedere docent of goede ouder je zal leren, is belonen effectiever dan straffen.

En laat de Endorsements nu precies die filosofie volgen. In plaats van het rapporteren van spelers (dat kan overigens nog steeds) probeert Overwatch positief gedrag te stimuleren door spelers aan het einde van een Competitive match een paar goedkeuringen uit te delen in de categorieën ‘Sportsmanship’, ‘Good Teammate’ en ‘Shot Caller’.

Zo kunnen teammaten elkaar een positief compliment geven aan het einde van de match op basis van hun performance. Tegelijkertijd krijgt degene die de endorsement uitdeelt een kleine XP-bonus. Een speler heeft boven zijn naam tot slot zijn ‘endorsement level’ staan. Je kunt in één oogopslag zien of iemand veelal sportief is of vaak de leiding neemt. Het level zelf illustreert hoeveel endorsements iemand heeft gekregen.

Games als Counter Strike, League of Legends en andere titels met een giftige community zouden dit goed kunnen gebruiken. Vooral CS is een goed voorbeeld. Man, wat zijn mensen toxic in CS… Goed, dergelijke online omgevingen zouden positiviteit stimuleren, wat de performance van de meeste spelers weer zou boosten en ga zo maar door. Kortom, een aantal briljante tools om alle online games minder giftig en meer coöperatief te maken.

Screen @Overwatch/BlizzardEntertainment



Er zijn (nog) geen reacties op dit artikel.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).