Waarom Fortnite-concurrent Apex veel beter is

Deze game is ziek
Apex Legends zit echt ijzersterk in elkaar.

De battle royale genaamd Apex Legends is nog maar net uit, maar heeft volgens de makers nu al meer dan 2 miljoen gebruikers. Dat is niets vergeleken met grote jongens als Fortnite of PUBG, maar neem maar van mij aan dat die twee het moeilijk gaan krijgen met Apex. Dit is namelijk de beste BR-game sinds de uitvinding van het sub-genre.

Het concept is zoals altijd doodsimpel: je wordt gedropt op een eiland met (in dit geval 59) andere spelers. Je springt uit een vliegtuig, parachuteert (of in dit geval, jetpackt) naar beneden, zoekt zo snel mogelijk wapens en gear bij elkaar en probeert te overleven op een map die steeds kleiner wordt. Het uiteindelijke doel is om als laatste over te blijven. Apex Legends van de makers van Titanfall is daarentegen zo veel meer dan dat.

Waar Fortnite bouwen toevoegde en een kleinere speler zoals Ring of Elysium het doel wat omgooide, zijn de innovaties binnen dit uitzonderlijk populaire subgenre op een hand te tellen. De bovenstaande beschrijving is namelijk voor bijna alle games in dit subgenre relevant. Zoals gezegd, Apex is anders.

Want waar alle andere ontwikkelaars een game probeerde te maken die kan concurreren met Fortnite en PUBG door setting, uiterlijk, wapens of speelstijl, gooit Respawn Entertainment dat op een hoopje en ontwikkelt een ijzersterke shooter die toevallig een BR-concept hanteert.

Het begint al bij het startscherm. Normaal is je character simpelweg een gast (of dame) met wat cosmetische veranderingen. Je gaat een potje binnen met niks behalve de kleren op je rug. Apex stuurt je het strijdveld in met een achttal unieke personages met een eigen stem, abilities en bijbehorende speelstijl. Oh, en de game voegt je altijd bij nog twee spelers; 20 squads van 3 spelers strijden om de winst.

[gv data=”Kw2SpMIxtyU”][/gv]

Eenmaal uit het vliegtuig gesprongen wordt nog zo’n kleine doch ijzersterke verandering duidelijk. Eén speler is de ‘springleider’ en bepaalt waar de hele squad op de map landt, tenzij een speler er bewust voor kiest om dat niet te doen. Hierdoor landen squads doorgaans met elkaar, bij elkaar. Je wordt niet vanaf het begin van een potje benadeeld omdat een of andere knakworst niet met je samen wil spelen.

De gameplay zelf is zo snel en soepel als Blackout, maar de duivel zit hem volgens het Engelse spreekwoord in de details. Wanneer je een attatchment voor je wapens oppakt, voeg je die automatisch aan een beschikbaar wapen toe. Wanneer je een nieuw wapen oppakt en je oude gun laat vallen, worden die attatchment automatisch overgezet naar je nieuwe gun.

Dat zijn slechts een paar van die kleine innovaties, die de game honderd keer leuker en prettiger maken. De gunplay is heerlijk, de wapens zijn uiteenlopend en allemaal goed in verschillende situaties, alle karakters gebruiken dezelfde guns maar hebben twee unieke abilities en een ultimate (een skill die oplaadt en bijvoorbeeld een grote zipline spawnt, een artillerie barage lanceert of je team extra medische items geeft), door middel van een ping-feature kun je locaties, items en looproutes highlighten, waarna je personage letterlijk zegt wat je aanwees.

Kortom, allemaal kleine features die toevoegen aan de totale speelervaring waardoor je niet afhankelijk bent van een microfoon, de beste wapens of geluk. Doordat je meer controle krijgt over je speelervaring kun je je focussen op de heerlijke gunplay en toffe mechanieken, zonder je te storen aan allerlei andere aspecten.

Apex Legends is gratis speelbaar voor de PC, Xbox One en PlayStation 4. Check hem zelf en laat me vooral weten of jij hem ook tof vindt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *