Waarom Fortnite de grootste concurrent van Netflix is

Netflix heeft geen last van andere diensten, alleen van Fortnite
En hoe gigantisch groot de streamingdienst daadwerkelijk is.

De streamingdienst-markt is al een tijdje aan het versplinteren. Netflix komt met allerlei strategieën (waaronder het gebruiken van andermans shows en het verhogen van de maandelijkse kosten) om concurrenten zoals HBO, Hulu en Amazon Prime voor te blijven. Naar eigen zeggen is de grootste concurrent van Netflix daarentegen moeilijk met dergelijke tactieken te bestrijden.

In het jaarlijkse financiële rapport voor aandeelhouders maakt Netflix bekend hoe groot ze precies zijn en dat is niet mals. Volgens hun eigen berekeningen was Netflix in 2018 goed voor zo’n 10% procent van alle TV-kijktijd in de Verenigde Staten. Een tiende! Toevalligerwijs is dat ook het percentage van de omzet van $16 miljard dat het bedrijf overhoudt als operationele winst. Het miljardenbedrijf geeft geen schatting van het percentage aan mobiele kijktijd, maar dat ligt naar eigen zeggen wel lager.

Dat TV-percentage ligt in de rest van de wereld nog iets lager; Netflix is op de thuisbasis natuurlijk al veel langer aan de weg aan het timmeren. Toch ligt dat niet aan avances van directe concurrenten als HBO en Amazon Prime. Je hebt de titel natuurlijk al gelezen… Fortnite is volgens Netflix de grootste concurrent. Netflix zegt in het rapport: “We concurreren (en verliezen van) Fortnite, meer dan van HBO.” Burn!

De quest voor schermtijd is daarentegen nog lang niet gestreden, want waar Netflix 139 miljoen betalende klanten had in 2018 (een stijging van 34% t.0.v. 2017), speelde ruim 200 miljoen gamers wereldwijd Fortnite. Met andere woorden, Netflix probeert Fortnite-gamers van het game-scherm te trekken naar het TV-scherm. En daar focust het bedrijf zich volgens het rapport op, terwijl het zich bijna arrogant distantieert van de directe concurrentie.

“Toen YouTube afgelopen oktober wereldwijd even offline was, piekte onze kijkersaantallen en nieuwe aanmeldingen eventjes. Hulu is behoorlijk klein vergeleken met YouTube maar ze zijn succesvol in de VS, maar non-existent in Canada.” Netlfix noemt het een goede graadmeter omdat de ‘penetratie’ in die landen vergelijkbaar is met die van Hulu. Het bedrijf gaat verder: “Er zijn duizenden concurrenten in deze hoogst gefragmenteerde markt. (…) Onze focus ligt niet op Disney+, Amazon en andere diensten, maar op hoe we de ervaring kunnen verbeteren voor onze gebruikers.”

Kortom, Netflix kijkt niet om naar al het plebs dat kijkers van ze probeert te stelen, maar focust zich op kijkers vasthouden en het zo prettig mogelijk voor ze maken. Dat is niet eens zo gek. Check het hele rapport hier.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *