Waarom je Spotify playlist een boost kan verwachten

Spotify
‘Betere’ muziek lijkt onderweg.

Spotify is de laatste maanden flink bezig met het testen van nieuwe features en promotiemogelijkheden. Zo is het bedrijf op dit moment bezig met Spotify Hi-Fi, een lossless audio-abonnement (vergelijkbaar met Tidal) waarmee gebruikers van nummers kunnen genieten in CD-kwaliteit. Maar wat heb je daar aan als je persoonlijke muziekbibliotheek nog kleiner is dan de kans dat Oranje zich plaatst voor het WK?

Vandaar dat het bedrijf MightyTV heeft gekocht, een startup die zich bezighoudt met kunstmatige intelligentie en content-aanbevelingen. MightyTV oprichter Brian Adams zit echter binnenkort aan de knoppen van de reclame en marketing-technieken, waardoor er hoogstwaarschijnlijk voor (gratis) gebruikers bovendien het een en ander gaat veranderen qua advertenties.

In het beste geval kun je als Spotify-gebruiker op korte termijn genieten van betere aanbevelingen van de streamingdienst. Dit ligt voor de hand, aangezien Spotify zeer recent ook Sonalytic op heeft gekocht, een dienst deels vergelijkbaar met MightyTV.

Aan de andere kant is de kans aanwezig dat het bedrijf zich met deze aankoop richt op het beter inschatten van advertenties op gebruikers, waardoor ze op termijn meer geld kunnen vragen van reclamebedrijven. Maar in hoeverre je als gratis gebruiker moet of mag klagen over gerichte advertenties, blijft de vraag. Wij wachten in ieder geval met spanning af.

Eén reactie

  1. Ik ben vooral benieuwd naar de kosten voor het hifi abonnement. Zal wel vergelijkbaar zijn aan dat van Tidal, maar misschien zijn ze wel zo goochem om dat aandeel af te willen snoepen door lagere abonnementskosten.
    And so we wait…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *