Waarom Sony niet meegaat in cross-play hype

xbox one playstation 4 crossplay
Het bedrijf ondersteunt geen cross-play voor meerdere games.

Tijdens de Nintendo E3 persconferentie van gisteren heeft het bedrijf heel wat toffe spellen gepresenteerd. Een daarvan is Rocket League, het populaire spelletje wat we al kennen van andere consoles. In de bijbehorende trailer maakte Nintendo ook bekend dat Rocket League op de Switch cross-play ondersteunt, waardoor het speelbaar is met gamers die op de PC en console spelen.

Alle consoles behalve de PlayStation 4, waardoor enkel de Xbox One overblijft van de huidige generatie. Volgens Aaron Greenberg is dit de tweede game naast Minecraft waarbij Sony de cross-platform mogelijkheid blokkeert. Hierdoor kunnen Playstation-spelers alleen tegen of met andere PlayStation-spelers gamen.

Topman Jeremy Dunham van Psyonix (ontwikkelaar van Rocket League) liet in een reactie weten dat Sony simpelweg ‘nog geen toestemming heeft gegeven voor cross-play’. PlayStation-baas Jim Ryan reageerde in een interview met Eurogamer op het ontbreken van de ondersteuning met de volgende tekst:

Interviewer: Well, you must see that PlayStation owners are upset. They want to play with Switch owners and Xbox One owners for these two big and important games, and they don’t have an explanation why. That’s what I’m getting at, really.

Jim Ryan: Yeah. We’ve got to be mindful of our responsibility to our install base. Minecraft – the demographic playing that, you know as well as I do, it’s all ages but it’s also very young. We have a contract with the people who go online with us, that we look after them and they are within the PlayStation curated universe.

Exposing what in many cases are children to external influences we have no ability to manage or look after, it’s something we have to think about very carefully.

Kortom, omdat Sony haar gebruikers niet kan ‘beschermen’ tijdens cross-play van gamers op andere consoles (denk aan misdragingen etc.), gaat het bedrijf nog niet mee in de cross-play hype. Daarnaast moet men volgens Ryan goed nadenken wanneer je kinderen blootstelt aan invloeden van de buitenwereld waar je als bedrijf niet meteen controle over hebt. Ook zouden andere stakeholders het nog lang niet allemaal eens zijn om deel te nemen aan cross-play.

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *