Waarom taxidiensten Uber en Uberpop onder vuur liggen

Uber-Verbod
Taxi-apps Uber en Uberpop hebben het zwaar. Ze worden in allerlei landen verboden, en ook in Nederland moet het kabinet onderzoeken of dit soort diensten toegestaan mogen worden. Wat is de oorzaak van deze ophef?

Vandaag werd Uber verboden in Spanje en Thailand, en afgelopen maandag besloot het College van Beroep voor het bedrijfsleven dat Uberpop ook in Nederland verboden blijft. Dit heeft voor een groot deel te maken met vergunningen.

Geen licentie of verzekering
Officiële taxichauffeurs dienen een vergunning te hebben om erkend te worden, en de particulieren die deze vergunningen niet hebben, zouden simpelweg dus ook niet voor taxietje mogen spelen. Thailand voegde bovendien toe dat deze particuliere chauffeurs niet verzekerd zijn voor dergelijk commercieel vervoer.

Talloze individuen die er spontaan een bijbaan bij nemen als taxichauffeur zouden op deze manier voor oneerlijke concurrentie zorgen. Ondertussen blijven Uberblack en Uberlux wel actief in Nederland, omdat chauffeurs hier wel een vergunning voor nodig hebben om zich aan te melden.

Verkrachtingszaak
Toen afgelopen weekend een vrouw in de Indiase hoofdstad Delhi verkracht werd door een Uber-chauffeur ontplofte de bom pas echt. De (inmiddels gearresteerde) bestuurder had zijn GPS-signaal uitgezet en bleek achteraf al eerder (in 2011) veroordeeld voor verkrachting in een taxi. De chauffeurs worden dus zachtjes gezegd niet grondig gecheckt, en dat was genoeg reden voor de stad om Uber op een zwarte lijst te zetten.

Uber-Overzicht

Nederlands onderzoek
Dat wil nog niet zeggen dat het hiermee gedaan is. Liesbeth van Tongeren, Groenlinks kamerlid, diende vandaag namelijk een motie in in de Tweede Kamer, die werd aangenomen door een meerderheid. Volgens haar moeten initiatieven als Uber en Uberpop niet zomaar afgewezen worden, en stelt ze voor dat er een onderzoek komt. Dit zou alsnog voor een legale toetreding van dergelijke diensten kunnen zorgen.

Razendsnel gegroeid
Uber groeide razendsnel in populariteit omdat een erg gebruiksvriendelijke en snelle manier is om een taxi te regelen voor een schappelijke prijs. Ook heb je de mogelijkheid om aan te geven dat je met een luxe wagen opgehaald wilt worden. Uberpop is een betaalde carpooldienst. In Nederland is Uber actief in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

De taxidienst geeft overigens aan dat ze zich niet aan het verbod van de rechter zal houden, en dat particuliere chauffeurs zelfs hun boetes vergoed krijgen. Ondertussen lopen er ook klachten tegen Uber in verschillende Amerikaanse staten.

Nog geen reacties

  1. Ik denk dat bestuurlijk Nederland zich in eerste instantie moet afvragen: Hoe zorgen we ervoor dat mensen zich snel en tegen een redelijke prijs binnen een stad kunnen vervoeren? Het antwoord op deze vraag is in steden als Amsterdam en Rotterdam in ieder geval niet: “met een taxi”. De kwaliteit van de chauffeurs de hoge kosten en de bijna spreekwoordelijke klant-onvriendelijkheid zorgen ervoor dat enkel als alle andere alternatieven afvallen ik een taxi pak. Alternatieven als Uber zijn in staat om deze markt nieuw leven in te blazen en er voor te zorgen dat deze markt wordt opengebroken. Er is een hoop op Uber en zijn directe concurrenten af te dingen maar dat ze de taximarkt het vuur na aan de schenen brengen is een goede zaak.

    • @realcar: Het staat de Nederlandse taxiwereld vrij om zelf ook een app te lanceren, normale prijzen te rekenen en klantvriendelijk te zijn. Een mooie nieuwe kans zou ik zien als ondernemer. Maar ergens tegenaan blijven schoppen en niets vernieuwen werkt ook als je snel naar het land van de dinosaurus wilt met je bedrijf.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *