Wat?! Call of Duty-maker komt met verhalende PUBG-game

Verhaal?!
Wacht, een verhaal voor een game dat géén verhaal heeft?

De wonderen zijn de game-wereld nog niet uit, zo blijkt vandaag nadat voormalig Sledgehammer Games-topman Glen Schofield bekend maakt dat hij voor een nieuwe studio werkt, die onder het PUBG corp. valt. Maar kom op, een verhalende PUBG?

Dat maakt de Amerikaan bekend in de onderstaande video. Nu schreef ik laatst nog een zeer kritisch artikel over de game-industrie, over hoe alles een herkauwde brei van een ooit succesvolle franchise is. Daar valt deze PUBG-spin-off eigenlijk ook een beetje onder, maar omdat het zo’n ‘wacky’ idee is, geef ik het het voordeel van de twijfel.

Striking Distance, een nieuwe studio die zijn thuisbasis vestigt in Californië, zal gaan werken aan een verhalende game in het PlayerUnknown’s Battlegrounds-universum. Dat ik die woorden ooit achter elkaar zou zetten, is voor mij een complete verrassing. PUBG heeft namelijk nog minder karakter (of ‘lore’ voor de RPG-liefhebbers) dan een gecastreerde goudvis. Naast de koekenpan kun je nauwelijks iets verzinnen waar een verhaal over verteld kan worden.

[gv data=”5VefSHzOxUw”][/gv]

PUBG is de grondlegger van het battle royale-genre in videogames, vernoemd naar de gelijknamige film uit 2000 waarin Japanse studenten op een eiland gedropt worden en elkaar moeten vermoorden. Ook die film was een redelijk dun staaltje verhalenvertelling, waarbij het vooral om de interactie tussen de studenten ging. En ja, de voornamelijkste interactie was elkaar vermoorden.

Wat Striking Distance dus wil gaan vertellen over het PUBG-universum is niet duidelijk. Ook weten we nog niet in wat voor vorm de studio het verhaal wil gaan gieten, al is het aannemelijk dat er een shooter-format zal worden gebruikt.

Schofield begon zijn carrière bij Visceral Games, een studio onder andere verantwoordelijk voor het excellente Dead Space. Later richtte hij samen met een collega Sledgehammer Games en maakten ze Call of Duty Modern Warfare 3, Advanced Warfare en WWII. Nu waren dat niet de beste CoD’s ooit, maar toch. En daarnaast was Schofield producer voor The Lord of the Rings: The Return of the King, wat een van de beste Lord of the Rings-games ooit is.Verhaal?!

3 reacties

  1. Waarom niet?
    Ik zie dan bijvoorbeeld de steden weer tot leven komen met NPC’s, VOOR dat het een battleground werd.
    Waarom werd het een battleground? Politieke warfare of zit er iets anders achter?
    Kan ik me wel in vinden. Beter dan de zoveelste onrealistische world war /scifi setting.
    Ze kunnen nu hun eigen geschiedenis schrijven. letterlijk en figuurlijk.

  2. “Hoewel dit er vast later aan toe is gevoegd schijnt er toch iets van een achtergrondverhaal te zijn, tenminste, op Erangel:

    https://www.reddit.com/r/…_mystery_all_easter_eggs/

    TLDR:
    There is a rebellion on Erangel versus the gov.
    Hideouts across the map indicate a coordinated attack
    Terrorists likely used a missile strike to destroy Mylta Power Plant Cooling Tower
    Terrorists perhaps targeted other strike locations
    Overigens geen idee of het verhaal uit het artikel hier iets mee te maken gaat hebben.”

    Post van arjamptey op Tweakers.net

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *