Wat heeft deze motor gemeen met de iPhone?

Auteur: , 11 Reacties
Wat heeft deze motor gemeen met de iPhone?

Zou je er mee kunnen bellen?

Grote namen als Kawasaki, Ducati en Yamaha kennen we al tientallen jaren van de meest vette motoren. De laatste jaren is echter een nieuwe trend waarneembaar als het gaat om deze markt. Nieuwe fabrikanten lijken als paddenstoelen uit de grond te schieten. Startups komen met nieuwe interessante concepten, waaronder het model in dit artikel.

Evoke Motorcycles is gespecialiseerd in de productie van volledige elektrische motoren. Met een uitbreiding van de markt voor ogen zijn ze een partnerschap aangegaan met Foxconn om hun vlaggenschip aan de man te brengen. Foxconn is het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de productie van de iPhone. De tweewieler luistert naar de naam Urban S Smart en de motor is vanaf heden te bestellen als je woonachtig bent in de Verenigde Staten of China.

De motor heeft een 9 kWh accupakket van Samsung, wat resulteert in een actieradius van 200 kilometer. Van 0 naar 50 km/u doet de motorfiets in 2,5 seconden en de topsnelheid bedraagt 130 km/u.

De machine kost 9.400 dollar. Voor een pre order rekent het bedrijf een aanbetaling van 200 dollar. Evoke hoopt per juli aan klanten te gaan leveren in de Verenigde Staten.

Evoke Motorcycles werd in 2015 opgericht en het bedrijf opereert vanuit Beijing, China. Vorig jaar wist de fabrikant 120 motoren te leveren. Dit jaar verwachten ze dankzij de samenwerking met Foxconn een boost in het aantal leveringen.



11 reacties

Gelukkig overeenkomst met iPhone en niet met Samsung, levensgevaarlijk anders
@pexers: accupakket van samsung..
@peug206: ja joh, helemaal gelijk.. te snel met mijn conclusie. Levensgevaarlijk dus die motor
@pexers: als hij net zo explosief rijd als de samsung dan wordt dit een knallend succes!
Dat is zuinig, 4,5kwh per 100km. Ik geloof niet dat een motor zo zuinig kan zijn met een gemiddelde Nederlander erop.

Verder is het wel gunstig geprijsd, wellicht erg geschikt voor woonwerk verkeer door de file. Maar ik prefereer toch twee stampende cilinders tussen mijn benen.
@lekbak: lekker gevoel, dat gestamp tussen je benen? ;)
Actieradius is natuurlijk bijzonder slecht.
Motoren worden voornamelijk uit hobby matig oogpunt gereden, dus veelal langere ritten.
Als je actieradius dan zo beperkt is, dan is je markt beperkt tot rijders die woon-werk afleggen per motor en niets meer dan dat.
Die markt lijkt mij heel erg beperkt.
@awesome: motoren voor pure fun worden vaak minder lang bereden. Daarbij wil je echt elke twee uur eventjes een pauze. Hydrateren, pissen, benen strekken. Als dit dan aan een snellader kan is de range wel ok. Mits die echt 200km is. Met slechts 9kwh geloof ik daar niks van. Daarbij is de infrastructuur nog te beperkt. Snelladers staan nu nog vooral bij snelwegen en in grote steden. Twee plaatsen waar je met een motor niks te zoeken hebt.
@awesome: in Nederland is dit inderdaad het geval. In veel andere landen, en helemaal de beoogde afzetmarkten, is de woonwerk markt juist groter.
@awesome: Nederland en de westerse wereld is waarschijnlijk niet de hoofdafzetmarkt. In grote delen van Azië rijden meer mensen op een scooter/motor dan er in de auto zitten.
Dit soort motoren met korte actie radius zijn natuurlijk handig in de stad waar je aan een motor veel meer hebt dan een auto. Enige puntje is dat je met zo’n motor met je eigen leven speelt. Ik wordt al vaak genoeg over het hoofd gezien met een een cilinder met een Arrow uitlaat. Als niemand je ziet en ook niet hoort aankomen zit je met je eigen leven te spelen in een stad, ik houdt het nog even voor gezien met elektrische motoren…

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).