Weet iemand wat de toekomst van Hyves wordt?

Weet iemand wat de toekomst van Hyves wordt?
TMG, het moederbedrijf van de Telegraaf, lijkt nog steeds niet te weten wat ze met het in 2010 aangekochte Hyves aanmoet.

Vannochtend werden de halfjaarcijfers van TMG gepresenteerd, waaruit duidelijk werd dat men een grote schoonmaak voor de internetactiviteiten van het merk heeft gepland. Dit bovenop het zojuist aangekondigde vertrek van 350 medewerkers in de komende anderhalf jaar.

De Telegraaf Media Groep kocht Hyves in november 2010 voor 43,7 miljoen euro, maar sindsien ging het bergafwaarts met het aantal leden en de pageviews. In de schaduw van het almachtige Facebook is de soiale netwerksite nog maar een schimp van zichzelf – 2 miljoen unieke bezoekers per maand – dat zich vooral richt op kinderen tussen de 8 en 15 jaar, en via Hyvesgames.nl op gamende huisvrouwen van 30+ die zich de hele dag kapot vervelen.

Oftewel, er gaat wat gebeuren bij Hyves. Want nog langer afschrijven op de site lijkt ook de TMG niet meer te kunnen. Bovenop het teruglopende bezoekersaantal werden er flinke kosten gemaakt om de Hyves-servers voor €4,3 miljoen aan te schaffen (dit was nog operational lease). ‘Maar pas nadat ze allemaal een eerlijke kans hebben gekregen om hun verdienmodel te bewijzen. Bijvoorbeeld naar de toekomst van Hyves zullen we scherp kijken.’ Aldus interim-topman Cees van Steijn in een toelichting op de jaarcijfers.

Van Steijn verwacht voor het einde van het jaar een besluit te nemen over Hyves. Suggesties zijn welkom in de comments!

Nog geen reacties

  1. Ik zou de Telegraaf adviseren om Hyves weer van de hand te doen.
    Zelfstandig of onder invloed van een hip mediabedrijf denk ik dat het nog wel wat kan worden.
    De Telegraaf heeft de laatste tijd allerlei bedrijven overgenomen. Het merkt dat de inkomsten uit de eigen krant teruglopen. Daarom proberen ze hun toekomst veilig te stellen met het overnemen van bedrijven als Hyves, lokaal mediabedrijf Holland Combinatie, Pocketdeals (nu Dichtbijdeals), Geenstijl, Metro etc.
    Het probleem is echter dat de Telegraaf een onwijs logge organisatie is. Ze proberen deze bedrijven om te gooien en te reorganiseren om een stabiele club op te bouwen, maar dat werkt tot nu toe eerder averechts.
    De Telegraaf is gedoemd om met Hyves en al hun andere titels ten onder te gaan als ze dit niet beter aanpakken OF zich gewoon op 1 ding gaan concentreren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *