Wie gaat er winnen op de mobiel-betalen-markt?

Apple versus Google
Android Pay is inmiddels gelanceerd in de V.S. en op meer dan een miljoen locaties beschikbaar. Gaat Google het winnen van Apple?

De mobiel-betalen markt zou volgens schattingen in 2017 goed moeten zijn voor een slordige 885 miljard dollar. Logisch dat de tech-reuzen daar een graantje van willen meepikken. Dan moeten zij er wel in slagen de consument ervan te overtuigen dat betalen met je device gemakkelijker is dan met een plastic kaartje.

Android Pay werkt op smartphones die voorzien zijn van NFC en Google’s KitKat 4.4+ OS. Via de app kun je creditcard-gegevens opslaan op je telefoon, net als informatie van spaarprogramma’s en andere data. Wie al gebruik maakt van de Google Wallet app kan toegang krijgen tot Android Pay via een update. Nieuwe gebruikers kunnen de app de komende dagen downloaden in de Google Play store. De eerste grote bedrijven die meewerken aan Android Pay zijn Macy’s, Bloomingdale’s en Subway. Ondersteunde creditcards zijn onder andere die van MasterCard, Visa and American Express. Wanneer de dienst buiten de V.S. te gebruiken zal zijn is nog niet bekend.

In plaats van de creditcardgegevens door te geven aan de winkel maken de systemen van Google en Apple gebruik van een token. Dat reduceert het risico op diefstal van de gegevens.

Een derde speler op de markt is Samsung, die onlangs Samsung Pay lanceerde in Zuid-Korea.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *