Wie is de échte King van de wearable markt?

Fitbit Activity Tracker
Hint: het is niet Apple…

In het tweede kwartaal werden door Apple 3,6 miljoen watches verscheept (niet verkocht, die cijfers zijn helaas niet openbaar). Indrukwekkend, en toch neemt het bedrijf slechts de tweede plaats in als het gaat om marktaandeel in de wearable-markt.

IDC, de ‘premier global market intelligence firm’, heeft cijfers bekendgemaakt over de wearable-markt. Fitbit blijkt de koning te zijn met 4,4 miljoen verscheepte exemplaren. Houd wel rekening met het feit dat je een Fitbit al vanaf een euro of 70 om je pols kunt hebben, terwijl de Apple Watch vanaf zo’n 419 euro te krijgen is.

In totaal werden er werdeldwijd 18,1 miljoen wearables verkocht, een tamelijk indrukwekkende stijging ten opzichte van Q2 2014: toen waren het er slechts 5,6 miljoen. In zijn rapport stelt IDC dat de introductie van de Apple Watch de belangstelling voor wearables in het algemeen flink verhoogd heeft, iets wat de gehele markt ten goede komt:

Anytime Apple enters a new market, not only does it draw attention to itself, but to the market as a whole (…) Its participation benefits multiple players and platforms within the wearables ecosystem, and ultimately drives total volumes higher

Xiaomi is de enige andere fabrikant die meer dan een miljoen wearables verkocht. Garmin en Samsung blijven daar ver bij achter (hoewel daar binnenkort misschien verandering in komt):

Wearable marktaandeel tabel

Eén reactie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *