WTF: ‘echte’ reisbureaus hebben nog steeds bestaansrecht

Hoe zou deze meneer geboekt hebben?
Iedereen koopt tegenwoordig veel online. Computers, auto’s, noem maar op. Daarom is de stap naar een vakantie online regelen voor veel mensen steeds kleiner. Maar hebben bakstenen reisbureaus nog wel bestaansrecht?

Tussen 2003 en 2012 verdrievoudigde het aandeel van internet in de boekingen: van 25 naar 76 procent, zegt de ING. Je zou dus zeggen dat de traditionele reisbureaus, net zoals veel electronicaconcerns, in de problemen komen door het internet. Maar toch is er nog een niche in de markt waar de persoonlijke touch juist noodzakelijk is.

Het blijkt dat heel veel ‘speciale’ reizen nog steeds het liefst in persoon worden geboekt. De ervaring en meerwaarde van een medewerker die face-to-face contact met de klant heeft is toch nog steeds noodzakelijk als mensen iets meer willen dan 2 weken op het strand bakken. Met die reizen blijven dus de niche-bureaus nog steeds goede zaken doen. Daarentegen verwacht men wel dat de gewone reisbureaus, die nu nog maar ongeveer 1/7e van alle boekingen voor rekening nemen, heel langzaamaan uit de grote winkelstraten zullen verdwijnen.

Door de recessie worden er steeds minder reizen in totaal geboekt. De vakantie-industrie zal dus steeds meer moeite moeten gaan doen om toch nog zo veel mogelijk konten in stoelen op bussen en in vliegtuigen te krijgen. Een switch van fysieke locatie naar online reizen aanbieden lijkt dus een mogelijke oplossing voor veel mainstream reisbureaus.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *