Fortnite verslaat RDR2 en God of War bij Game of the Year-awards

Nou, gefeli hoor
Meesterwerken werden niet genoeg bekroond terwijl Fortnite er met de taart vandoor ging.

2018 was een erg succesvol jaar voor videogames. Er kwamen meerdere bijzondere pareltjes uit en gamers leken zich bewust te worden van welke uitgevers het al dan niet waard zijn om te steunen (nee, jij niet, EA). Nu, 2018 was inderdaad een bijzonder gamejaar, maar wat mij betreft is al die vooruitgang teniet gedaan door de Golden Joystick Awards 2018 van afgelopen weekend.

Je leest het al, Fortnite heeft tijdens de awards gewonnen in de belangrijkste categorie: Ultimate Game of the Year. Het is onmogelijk te ontkennen dat Fortnite een ware schokgolf heeft veroorzaakt binnen de gaming-community. Games als Call of Duty en Battlefield proberen mee te snoepen met de innovatie van Fortnite en… Oh nee, PUBG zette het genre op de kaart.

Hoe dan ook, Fortnite is immens populair en dat heeft de game de felbegeerde ‘Victory Royale’ opgeleverd; gamers stemmen online simpelweg op alle verschillende categorieën en met een fanbase als die van Fortnite was het te verwachten.

Dit zijn de uitslagen van de belangrijkste categorieën:
Best Storytelling – God of War
Best Competitive Game – Fortnite Battle Royale
Best Visual Design – God of War
Best Audio – God of War
Esports Game of the Year – Overwatch
Mobile Game of the Year – PlayerUnknown’s Battlegrounds Mobile
PlayStation Game of the Year – God of War
Xbox Game of the Year – Forza Horizon 4
Nintendo Game of the Year – Octopath Traveler
Most Wanted Game – Cyberpunk 2077
Critics Choice Award – Red Dead Redemption 2

Ultimate Game of the Year – Fortnite Battle Royale

Nogmaals, het succes van Fortnite is ongeëvenaard, maar wat mij betreft niet omdat het zo’n goede game is. En dat roept de vraag op: wat is de parameter van een dergelijke award. Is het de hoeveelheid plezier die de doorslag moet geven? Of revolutionaire concepten, graphics of mechanieken? Moet een game kwalitatief meesterlijk zijn of emotioneel bevredigend? Wat het antwoord ook is, het publiek heeft bepaald.

Opvallend is dat meesterwerk God of War verreweg met de meeste prijzen naar huis gaat. Ik refereer dan ook niet per ongeluk naar mijn parameters voor Game of the Year (GotY); een game moet op alle fronten revolutionair, gepolijst en vermakelijk zijn. Dat is God of War overduidelijk op het gebied van storytelling maar ook wat betreft graphics en sound deisgn.

Maar er is nog iets geks aan de hand in de bovenstaande lijst. Er kwamen dit jaar namelijk twee games uit die slechts eens in de 5 à 10 jaar zouden moeten uitkomen. Ook Red Dead Redemption 2 kreeg overal tienen en werd massaal verkocht. Die game had wat mij betreft dan ook GotY moeten winnen. Gelukkig zijn de übermachtige critici het met mij eens; ze kozen RDR2 en niet God of War of Fortnite als beste game.

Nog iets opvallends: PUBG wint het van GotY Fortnite op het gebied van Mobile Games. Hoewel Fortnite veel vaker is gedownload dan PUBG wint die laatstgenoemde toch de prijs voor beste mobile game.

Hoe dan ook, de eerstvolgende awards, de tevens immense Game Awards zullen begin december worden uitgereikt. Hopelijk wordt Red Dead Redemption 2 dan wel meer dan genoeg geprezen. Tot die tijd check je hier de uitslagen van vorig jaar.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *