WTF: Honderden apps luisteren mee terwijl je TV kijkt

Big Brother is watching you
En kunnen je zo gerichte advertenties geven op basis van je TV-gedrag.

Altijd meeluisterende boxjes in je woonkamer zijn al een dingetje, maar nu blijken ook bepaalde apps steevast gebruikt te worden om je te bespioneren. Volgens de New York Times zijn er op het moment zo’n 250 apps verkrijgbaar in de Google Play Store (en een paar in de App Store) die met je meeluisteren tijdens het TV-kijken, en je zo gericht reclame kunnen sturen. Iets met Big Brother?

Apps voor kinderen
Apps zoals ‘Pool 3D’, ‘Beer Pong: Trickshot’, ‘Real Bowling Strike 10 Pin’ en ‘Honey Quest’ lijken op het eerste gezicht behoorlijk onschuldig, maar niets is minder waar. Ze hebben namelijk allemaal één ding gemeen: Ze luisteren constant met je mee, zelfs als je niet aan het spelen bent. De apps gebruiken software van derden genaamd Alphonso, een start-up die door middel van deze gore techniek het TV-gedrag van gebruikers in kaart wil brengen.

Ashish Chordia, de baas van de smerige start-up, stelt waarschijnlijk terecht dat “de consument bewust meedoet aan de techniek en altijd uit het programma kan stappen.” Dat is leuk en aardig maat, maar veel van de apps zijn gericht op kinderen. Die begrijpen natuurlijk niet wat ‘accepteren’ in dit geval voor ze betekent. De New York Times vond 250 apps (die vind je hier) door naar ‘Alphonso software’ te zoeken in de Play Store, maar de CEO van Alphonso stelt dat het zo’n 1000 klanten heeft.

Shazam
Daarnaast stelt de CEO dat het bedrijf een deal heeft met bekende muziek-identificeer-app Shazam. Jazeker, die handige app waarmee je altijd als een mafkees je telefoon tegen een speaker drukt speelt mee met zulke geniepige zakenmannetjes. Het gaat volgens Chordia niet om menselijke stemmen, maar stukjes geluid worden van de TV opgenomen, naar Shazam gestuurd om daar door de geavanceerde software geïdentificeerd te worden en vervolgens terugverkocht aan Alphonso.

Het bedrijf werkt dus met andere bedrijven samen om zo gerichter reclame naar je te sturen. Nu, volgens de CEO is het volledig legaal wat zijn jongens doen, maar of het ethisch verantwoord is, is een tweede. Het gericht sturen van advertenties is natuurlijk geen doodzonde, maar het afluisteren van het TV-gedrag van mensen, om vervolgens te bepalen wat men kijkt, om op basis daarvan de juiste reclame te kunnen sturen, dat wordt een beetje griezelig wat mij betreft.

Wat niet legaal is, is een virus dat volgens een beveiligingsbedrijf al een kwart miljard netwerken heeft geïnfecteerd door middel van een simpele browser-truc. Taxibedrijf Uber zou ook gebruikersinformatie misbruiken om concurrent Lyft voor te blijven.

Foto @spideroncoffein/Flickr

2 reacties

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *